Kommunalbanken er ny samarbeidspartner for Ungt Entreprenørskap

Kommunalbanken (KBN) har inngått en samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap. Sammen skal de rette oppmerksomheten mot sosialt entreprenørskap og bærekraft i ungdomsskolen gjennom programmet Elevbedrift.

Jannicke Trumpy Granquist, administrerende direktør i KBN og Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge møttes for å prate om ny samarbeidsavtale.

- Samarbeidet med Kommunalbanken vil gi elever i ungdomskolen mulighet til å være sosiale entreprenører gjennom å bruke Elevbedrift som metode. Det er viktig å gi unge mennesker erfaring med at de faktisk kan bidra til egen livssituasjon og samfunnet generelt. Dette gjør de gjennom å se muligheter og gjøre noe med utfordringer i eget lokalmiljø, sier Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

I tråd med nye læreplaner

I de nye læreplanene for grunnutdanningen som ble innført sist høst vektlegges det at elever skal få erfaring med at de kan gjøre noe med utfordringer i egen livssituasjon, og dermed ta ansvar gjennom å engasjere seg i samfunnsutviklingen. Dette er særlig vektlagt gjennom de tre tverrfaglige temaene; Demokrati og medborgerskap, Folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling. Prosjektet som KBN og Ungt Entreprenørskap nå samarbeider om har fått navnet «Gjør noe med det», og elevene vil her jobbe i kreative prosesser med å kartlegge utfordringer, finne ideer til å løse disse og etablere en elevbedrift som faktisk gjør noe med det.

- Det er sosial bærekraft som er i fokus i «Gjør noe med det!» og det er nettopp dette KBN brenner for. Dette forteller en entusiastisk Jannicke Trumpy Granquist, administrerende direktør i KBN. - Vi er svært imponert over entusiasmen og gløden Ungt Entreprenørskap har klart å skape over hele Norge. I prosjektet «Gjør noe med det!» skal elever på ungdomsskolen starte en bedrift med et sosialt formål. Det passer svært godt inn i vårt ønske om å jobbe og bidra mer til sosial bærekraft rundt omkring i Norge. Vi gleder oss til å gå i gang med dette samarbeidet og er spent på å se hva elevene kan få til, sier Granquist.

I første omgang er det Møre og Romsdal, Nordland, Viken og Rogaland som skal jobbe med prosjektet, og etter hvert vil flere fylker komme med.

KBN sin definisjon på sosial bærekraft:

Den sosiale delen av bærekraftig utvikling handler om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv.

For oss som arbeidsgiver og innkjøper handler dette om å stille høye forventninger til etisk og bærekraftig atferd hos oss selv, våre kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Sosial bærekraft henger tett sammen med økonomisk og miljømessig bærekraft. Som finansinstitusjon arbeider vi med å sikre stabil og rimelig finansiering, synliggjøre og bidra til å redusere risiko og tilby lavere rente for klimariktige investeringer. Vi skal bidrar til at kommunene kan tilby sine innbyggere viktige velferdstilbud som reduserer forskjeller og gir større muligheter.

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.

Ung og bærekraftig innovasjon: Fire norgesmestere i Ungdomsbedrift er kåret2.5.2022 21:49:17 CEST | Pressemelding

NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap åpnet mandag 2. mai med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Vinner av beste forretningsplan ble Code Red UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo, vinner av beste regnskap var Roasted Krutonger UB fra Vadsø videregående i Troms og Finnmark, best på markedsføring var Solation UB fra Thora Storm videregående i Trøndelag og beste videopitch hadde Lucid Media UB fra Elvebakken videregående skole i Oslo

Sparebank 1 SMN og Sparebank 1 Nord-Norge tildeler utviklingsmidler til Ungt Entreprenørskap sitt økonomiprogram - “Sjef i eget liv!”6.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

En viktig forutsetning for å ha et bra liv er å ha orden på privatøkonomien. Derfor er nå personlig økonomi inne i læreplanene i skolen, noe som har medført økt etterspørsel etter læremidler innen dette temaet. Ungt Entreprenørskap sitt program “Sjef i eget liv” for videregående skole skal nå pusses og tilpasses dagens behov, og Sparebank1 SMN og Sparebank1 Nord-Norge har gått inn som partnere og tildeler midler til prosjektet. Ved nyttår lanseres nytt og tilpasset program i personlig økonomi for videregående skole.