Kommentar: Misforståelser rundt reiseforsikring skaper forvirring

I et ferskt blogginnlegg, som i dag er gjengitt i flere medier, omtales reiseforsikringen som en «stivt priset innenlands tyveriforsikring». En oppklaring er nødvendig slik at ikke forbrukerne blir skadelidende.
- Det er betimelig å stille spørsmål rundt reiseforsikring om dagen, men alle fakta må på bordet, sier Andreas Handeland i Europeiske Reiseforsikring.

Hvorvidt man trenger reiseforsikring slik situasjonen er nå, er et betimelig spørsmål. Derfor er det forståelig at forbrukerøkonom Hallgeir Kvadsheim tar opp dette i et ferskt blogginnlegg .

Men det er veldig viktig at de mest relevante egenskapene i en reiseforsikring legges til grunn når man oppfordrer leserne til å veie for og imot.

Vi vil takke Kvadsheim for at han bringer et relevant tema på banen. Det gir oss muligheten til å oppklare eventuelle misforståelser ute hos norske forbrukere.

Det er lett å knytte reiseforsikringen opp mot bestemte reiser. Slik situasjon er nå får nordmenn knapt nok reist utenlands. Således har en normalt viktig del av reiseforsikringen - den som dekker sykdom og skade på reise i utlandet - en mer begrenset verdi.

Men, det er viktig å ikke glemme de viktigste grunnsteinene i en reiseforsikring. De som har gjort at flere nordmenn har fått bruk for reiseforsikringen sin i 2020, enn noen gang tidligere. Selv om de nødvendigvis ikke har fått reist.

I løpet av første halvår i 2020 fikk vi inn snaut 50 000 skadesaker innen reise. Vi utbetalte 55 prosent mer til kundene våre enn i samme periode i 2019.

Det er her den ene grunnsteinen - avbestilling - kommer inn i bildet. For 70-80 prosent av utbetalingene i årets første seks måneder, handlet om nettopp avbestillinger. Kundene fikk altså erstattet kostnader de satt igjen med fordi de ikke fikk dratt på reisen de hadde sett for seg. Noen fordi de var syke, men de fleste fordi norske myndigheter frarådet reiser.

En annen er den som heter evakuering. Da norske myndigheter beordret nordmenn hjem fra utlandet i våres, og flytrafikk og infrastruktur var det salige kaos, var det mange som var glade for at de ikke satt med regningen for dette selv.

Fortsatt mottar vi flere hundre henvendelser hver eneste uke fra kunder som har fremtidige reiser. Vi kan ikke spå hva koronafremtiden vil bringe, men vi kan betrygge dem med at vi er der for dem den dagen det blir aktuelt. Det er med på å gi en trygghet kundene verdsetter.

Spørsmålet om hvorvidt en utvidet innboforsikring kanskje kan eliminere behovet for en reiseforsikring blir også belyst.

En reiseforsikring er på mange måter en fritidsforsikring som gjelder fra det øyeblikket du forlater din egen hjemmeadresse. Den dekker en rekke hendelser en innboforsikring ikke tar, og således utfyller disse hverandre veldig godt. Eksempler på dette er avbestillinger i både inn- og utland, forsinkelse, samt tilkalling av nære familiemedlemmer ved sykdom/ulykke, for å nevne noe.

I tillegg er dekningen ved skader og tyveri av personlige eiendeler, som det blir lagt ekstra vekt på i innlegget, vesentlig høyere enn på en innboforsikring. På begge våre reiseforsikringsprodukter er du dekket for inntil 40 000 kroner per enkeltgjenstand.

Det er selvsagt valgfritt å ha en reiseforsikring. Den kan sies opp når som helst. Men det er viktig å vite hva forbrukeren risikerer ved å være en foruten.

Kvadsheim poengterer et par av disse ulempene i sitt innlegg, men det finnes scenarier det er langt enklere å se for seg slik situasjonen er nå.

En rorbuferie i Lofoten er ikke billig. Det er heller ikke en storbyweekend i en av våre største byer, eller en skiferie i Trysil eller Hafjell. Skulle man bli syk før avreise er det egentlig ganske godt å vite at forsikringen rydder opp.

Og skulle det skje noe der du er, være seg på den daglige reisen til jobben eller butikken, på helgeturen eller på norgesferien, ordner vi opp.