Kommentar: Misforståelser rundt reiseforsikring skaper forvirring

Hvorvidt man trenger reiseforsikring slik situasjonen er nå, er et betimelig spørsmål. Derfor er det forståelig at forbrukerøkonom Hallgeir Kvadsheim tar opp dette i et ferskt blogginnlegg .
Men det er veldig viktig at de mest relevante egenskapene i en reiseforsikring legges til grunn når man oppfordrer leserne til å veie for og imot.
Vi vil takke Kvadsheim for at han bringer et relevant tema på banen. Det gir oss muligheten til å oppklare eventuelle misforståelser ute hos norske forbrukere.
Det er lett å knytte reiseforsikringen opp mot bestemte reiser. Slik situasjon er nå får nordmenn knapt nok reist utenlands. Således har en normalt viktig del av reiseforsikringen - den som dekker sykdom og skade på reise i utlandet - en mer begrenset verdi.
Men, det er viktig å ikke glemme de viktigste grunnsteinene i en reiseforsikring. De som har gjort at flere nordmenn har fått bruk for reiseforsikringen sin i 2020, enn noen gang tidligere. Selv om de nødvendigvis ikke har fått reist.
I løpet av første halvår i 2020 fikk vi inn snaut 50 000 skadesaker innen reise. Vi utbetalte 55 prosent mer til kundene våre enn i samme periode i 2019.
Det er her den ene grunnsteinen - avbestilling - kommer inn i bildet. For 70-80 prosent av utbetalingene i årets første seks måneder, handlet om nettopp avbestillinger. Kundene fikk altså erstattet kostnader de satt igjen med fordi de ikke fikk dratt på reisen de hadde sett for seg. Noen fordi de var syke, men de fleste fordi norske myndigheter frarådet reiser.
En annen er den som heter evakuering. Da norske myndigheter beordret nordmenn hjem fra utlandet i våres, og flytrafikk og infrastruktur var det salige kaos, var det mange som var glade for at de ikke satt med regningen for dette selv.
Fortsatt mottar vi flere hundre henvendelser hver eneste uke fra kunder som har fremtidige reiser. Vi kan ikke spå hva koronafremtiden vil bringe, men vi kan betrygge dem med at vi er der for dem den dagen det blir aktuelt. Det er med på å gi en trygghet kundene verdsetter.
Spørsmålet om hvorvidt en utvidet innboforsikring kanskje kan eliminere behovet for en reiseforsikring blir også belyst.
En reiseforsikring er på mange måter en fritidsforsikring som gjelder fra det øyeblikket du forlater din egen hjemmeadresse. Den dekker en rekke hendelser en innboforsikring ikke tar, og således utfyller disse hverandre veldig godt. Eksempler på dette er avbestillinger i både inn- og utland, forsinkelse, samt tilkalling av nære familiemedlemmer ved sykdom/ulykke, for å nevne noe.
I tillegg er dekningen ved skader og tyveri av personlige eiendeler, som det blir lagt ekstra vekt på i innlegget, vesentlig høyere enn på en innboforsikring. På begge våre reiseforsikringsprodukter er du dekket for inntil 40 000 kroner per enkeltgjenstand.
Det er selvsagt valgfritt å ha en reiseforsikring. Den kan sies opp når som helst. Men det er viktig å vite hva forbrukeren risikerer ved å være en foruten.
Kvadsheim poengterer et par av disse ulempene i sitt innlegg, men det finnes scenarier det er langt enklere å se for seg slik situasjonen er nå.
En rorbuferie i Lofoten er ikke billig. Det er heller ikke en storbyweekend i en av våre største byer, eller en skiferie i Trysil eller Hafjell. Skulle man bli syk før avreise er det egentlig ganske godt å vite at forsikringen rydder opp.
Og skulle det skje noe der du er, være seg på den daglige reisen til jobben eller butikken, på helgeturen eller på norgesferien, ordner vi opp.
Nøkkelord
Kontakter
Andreas Bibow HandelandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 416 16 274andreas.bibow.handeland@if.noBilder

Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Dårlig drenering truer norske boliger10.12.2025 07:09:12 CET | Pressemelding
Hvert tredje bolighus i Norge har feil og mangler ved dreneringen eller ligger i et risikoutsatt område for skader ved værhendelser. Det viser en fysisk kartlegging av nær 4300 boliger i Norge gjort av forsikringsselskapet If og Anticimex siste år.
Flere kvinner enn menn opplever negativt stress3.12.2025 07:16:04 CET | Pressemelding
Hver fjerde kvinne i Norge rammes regelmessig av stress som påvirker livskvaliteten på en negativ måte. Det viser en nordisk helserapport fra If.
If støtter Røde Kors i årets julekampanje2.12.2025 08:33:33 CET | Pressemelding
I årets julekampanje setter If fokus på Røde Kors' arbeid for hjelp til mennesker i sårbare situasjoner.
Halvparten av norske hus har tvilsomme yttertak21.11.2025 07:15:19 CET | Pressemelding
Ekstremvær og økt nedbør truer: Annethvert hustak har feil eller mangler som kan gi skader ved værhendelser. Det viser en kartlegging av nær 4300 bolighus i Norge gjort av forsikringsselskapet If og Anticimex siste år.
Sjåfører krasjer på sommerdekk om vinteren13.11.2025 07:07:56 CET | Pressemelding
Sist vintersesong hadde 16,1 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
