Kommentar: Misforståelser rundt reiseforsikring skaper forvirring

Hvorvidt man trenger reiseforsikring slik situasjonen er nå, er et betimelig spørsmål. Derfor er det forståelig at forbrukerøkonom Hallgeir Kvadsheim tar opp dette i et ferskt blogginnlegg .
Men det er veldig viktig at de mest relevante egenskapene i en reiseforsikring legges til grunn når man oppfordrer leserne til å veie for og imot.
Vi vil takke Kvadsheim for at han bringer et relevant tema på banen. Det gir oss muligheten til å oppklare eventuelle misforståelser ute hos norske forbrukere.
Det er lett å knytte reiseforsikringen opp mot bestemte reiser. Slik situasjon er nå får nordmenn knapt nok reist utenlands. Således har en normalt viktig del av reiseforsikringen - den som dekker sykdom og skade på reise i utlandet - en mer begrenset verdi.
Men, det er viktig å ikke glemme de viktigste grunnsteinene i en reiseforsikring. De som har gjort at flere nordmenn har fått bruk for reiseforsikringen sin i 2020, enn noen gang tidligere. Selv om de nødvendigvis ikke har fått reist.
I løpet av første halvår i 2020 fikk vi inn snaut 50 000 skadesaker innen reise. Vi utbetalte 55 prosent mer til kundene våre enn i samme periode i 2019.
Det er her den ene grunnsteinen - avbestilling - kommer inn i bildet. For 70-80 prosent av utbetalingene i årets første seks måneder, handlet om nettopp avbestillinger. Kundene fikk altså erstattet kostnader de satt igjen med fordi de ikke fikk dratt på reisen de hadde sett for seg. Noen fordi de var syke, men de fleste fordi norske myndigheter frarådet reiser.
En annen er den som heter evakuering. Da norske myndigheter beordret nordmenn hjem fra utlandet i våres, og flytrafikk og infrastruktur var det salige kaos, var det mange som var glade for at de ikke satt med regningen for dette selv.
Fortsatt mottar vi flere hundre henvendelser hver eneste uke fra kunder som har fremtidige reiser. Vi kan ikke spå hva koronafremtiden vil bringe, men vi kan betrygge dem med at vi er der for dem den dagen det blir aktuelt. Det er med på å gi en trygghet kundene verdsetter.
Spørsmålet om hvorvidt en utvidet innboforsikring kanskje kan eliminere behovet for en reiseforsikring blir også belyst.
En reiseforsikring er på mange måter en fritidsforsikring som gjelder fra det øyeblikket du forlater din egen hjemmeadresse. Den dekker en rekke hendelser en innboforsikring ikke tar, og således utfyller disse hverandre veldig godt. Eksempler på dette er avbestillinger i både inn- og utland, forsinkelse, samt tilkalling av nære familiemedlemmer ved sykdom/ulykke, for å nevne noe.
I tillegg er dekningen ved skader og tyveri av personlige eiendeler, som det blir lagt ekstra vekt på i innlegget, vesentlig høyere enn på en innboforsikring. På begge våre reiseforsikringsprodukter er du dekket for inntil 40 000 kroner per enkeltgjenstand.
Det er selvsagt valgfritt å ha en reiseforsikring. Den kan sies opp når som helst. Men det er viktig å vite hva forbrukeren risikerer ved å være en foruten.
Kvadsheim poengterer et par av disse ulempene i sitt innlegg, men det finnes scenarier det er langt enklere å se for seg slik situasjonen er nå.
En rorbuferie i Lofoten er ikke billig. Det er heller ikke en storbyweekend i en av våre største byer, eller en skiferie i Trysil eller Hafjell. Skulle man bli syk før avreise er det egentlig ganske godt å vite at forsikringen rydder opp.
Og skulle det skje noe der du er, være seg på den daglige reisen til jobben eller butikken, på helgeturen eller på norgesferien, ordner vi opp.
Nøkkelord
Kontakter
Andreas Bibow HandelandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 416 16 274andreas.bibow.handeland@if.noBilder

Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
If: – Skaff en hyttevenn før vinteren10.10.2025 07:33:20 CEST | Pressemelding
Innbruddstyver, for mye snø på taket og frostsprengte rør med vannskader kan rasere hytta i vintermånedene. Hytteeiere som ikke er jevnlig på hytta i vinter bør sikre seg at noen ser etter den likevel. Det påpeker forsikringsselskapet If.
Færre melder inn «Amy»-skader nå9.10.2025 10:17:10 CEST | Pressemelding
Det store trykket av skademeldinger etter ekstremværet «Amy» avtar. Torsdag klokken 10 har forsikringsselskapet If mottatt 3065 skademeldinger.
960 «Amy»-skader meldt til If – bemanner opp ytterligere5.10.2025 10:55:01 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapet If har søndag klokken 11 mottatt 960 skademeldinger som følge av ekstremværet «Amy». Bemanningen på skadesenteret blir ytterligere styrket søndag.
If har fått inn 50 skademeldinger fra «Amy»4.10.2025 08:16:05 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapet If har ved 08-tiden lørdag fått inn rundt 50 skademeldinger som følge av ekstremværet «Amy».
If øker beredskapen før stormen «Amy»2.10.2025 17:55:10 CEST | Pressemelding
Fredag kveld til søndag skal høststormen «Amy» herje i Sør-Norge, og det er sendt ut rødt farevarsel. Forsikringsselskapet If har satt skadeapparatet sitt i beredskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom