Kombinerer hurtiglading og hydrogenfylling uten effekttopper i strømnettet

I dag er det registrert rundt 70 000 lastebiler i Norge, og det forventes en gradvis opptrapping av antall nullutslippskjøretøy frem mot 2030, også innen tungtransport. De må kunne lade eller fylle hydrogen på en effektiv måte – uten at det belaster strømnettet for mye.
COFLEX er et innovasjonsprosjekt i næringslivet (IPN), og fikk nylig 5,6 millioner NOK fra Norges forskningsråd for å forske på fleksibel effektutnyttelse på energistasjoner for å unngå effekttopper fra hurtiglading og hydrogenkomprimering. Prosjektet ledes av Greenstation, med blant annet SINTEF Energi og Elvia som partnere.
Energistasjoner i samspill med strømnettet
- Prosjektet COFLEX skal bidra til å gi bedre infrastruktur for nullutslippsløsninger ved å gjøre det lettere å samlokalisere lading og hydrogenfylling uten å unødig belaste strømnettet, sier Leanne Drøyer, leder av Greenstation.
Sammen med de andre partnerne i prosjektet, skal Greenstation utvikle et styringssystem som gir fleksibel effektutnyttelse ved bruk av en samlokalisert energistasjon.
- Begrensninger i strømnettet er en viktig barriere for infrastrukturen som er nødvendig i overgangen til nullutslippstransport. FoU-arbeidet vil bidra til å redusere denne barrieren, uten å påvirke servicekvaliteten til operatørene negativt. Dette er et viktig element i den totale sømløse kundeopplevelsen Greenstation-konsept tilbyr, sier Drøyer.
Energikrevende infrastruktur
Både hurtiglading og hydrogenfylling er energikrevende infrastruktur, og byr dermed på tekniske utfordringer knyttet til kapasiteten i strømnettet.
- Innovasjonen fra COFLEX vil føre til et bedre tilbud for kunder samtidig som det minimerer belastning på kraftsystemet. Det vil også gjøre det mulig å samlokalisere hurtigladere og stasjoner for hydrogenfylling slik at arealet utnyttes maksimalt, sier Odd André Hjelkrem, prosjektleder og forsker i SINTEF Energi.
God infrastruktur for energitilgang er avgjørende for at næringsaktører skal investere i nullutslippskjøretøy. For å nå klimamålene må flere gå over fra fossil til fornybar kraft – også tungtransportsektoren.
Resultatene fra prosjektet vil ha stor betydning for fremtidens energistasjoner, og kan effektivt skaleres og anvendes for flere lokasjoner, formål og sektorer.
Fakta
COFLEX skal:
- Utvikle en modell for å optimalisere utnyttelse av effektbehov fra lading og hydrogenfylling
- Implementere modellene i et styringssystem som kontrollerer effektbruk på energistasjonen for å optimalisere bruken gjennom tvungen effektredusering, prisregulering, trafikkstyring, eller stasjonær batterilagring
- Evaluere styringssystemet basert på effektutjevning, kundetilfredshet og lønnsomhet.
- Utvikle metodikk for å identifisere nye lokasjoner for energistasjoner med hensyn til areal, trafikk og nettilknytning.
Kontakt
Leanne Drøyer, Head of Greenstation
Tlf.: + 47 909 23 222
Epost: leanne@greenstation.no
Odd André Hjelkrem, prosjektleder og forsker i SINTEF Energi
Tlf.: +47 984 82 278
Epost: oddandre.hjelkrem@sintef.no
Nøkkelord
Bilder



Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Norsk teknologi sørger for japansk klimagevinster27.6.2025 11:22:24 CEST | Pressemelding
Ti millioner CO₂-varmepumper til varmtvann solgt – miljøseier med norske røtter
Sanntidsdata er nødvendig for å utvikle fremtidens smarte bygg24.6.2025 09:35:32 CEST | Pressemelding
Tilgang til sanntidsdata er avgjørende for å få bygninger som er både energieffektive, smarte og fleksible.
SINTEF får nøkkelrolle i to nye forskningssentre for fremtidens transport19.6.2025 14:09:54 CEST | Pressemelding
Sjefforsker Marianne Ryghaug i SINTEF skal lede forskningssenteret TRACE som skal utvikle kunnskap og løsninger for et transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk.
Regjeringen styrker Norges infrastruktur for kvanteforskning19.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
NorFab tildeles 35 millioner kroner for å sørge for at Norge henger med i det internasjonale kunnskapskappløpet om kvanteteknologi.
Nytt AI-verktøy skal forutsi risiko for klimarelaterte byggskader18.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Et nytt forskningsprosjekt ledet av Wenn Property og SINTEF skal utvikle et AI-verktøy som analyserer risiko for byggskader og foreslår forebyggende tiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom