Kolonihagen Bakeri sertifisert som Håndverksbakeri

Erlend Løken Volden hadde i går æren av å sertifisere Kolonihagen Bakeri AS som Håndverksbakeri. Volden er fagansvarlig i Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF), og merket Håndverksbakeri er bakerbransjens egen sertifiseringsordning.
Erlend Løken Volden fra Baker- og Konditorbransjens Landsforening overrakk Håndverksbakeri-merket til Johannes Møller og Kolonihagen bakeri. Foto: Solveig Lygre, BKLF.

Bakerier som sertifiseres som Håndverksbakeri, satser på fagutdanning og godt håndverk. I kraft av å være godkjent lærebedrift, ha en stor andel faglært personale, opprettholde håndverkstradisjoner og å bruke norske råvarer, er de fremragende eksempler på hva det vil si å være et ekte håndverksbakeri. Som medlemmer av bransjeforeningen, bidrar disse bedriftene i fellesskap til at den norske baker- og konditorbransjen kan fortsette å forsyne norske forbrukere med lokalt og godt kvalitetshåndverk.Kolonihagen Bakeri AS er en glimrende ambassadør for håndverket, og har derfor blitt sertifisert Håndverksbakeri.

Nedgangen vi har sett i fagutdanning innen restaurant- og matfag i Norge, er med på å svekke norske mattradisjoner. Ekte håndverk står for kvalitet, og Baker- og Konditorbransjens Landsforening ønsker å gjøre det enklere for forbrukerne å skille gode håndverksbakerier fra bakerier med ufaglærte arbeidere som gjerne importerer fryst deig fra utlandet. Vi mener det er viktig at forbrukerne blir gjort bevisst på forskjellene mellom et håndverksbakeri som utvikler og produserer sine egne produkter, og bakerier som steiker en vare de har fått ferdig fra utlandet. Kun på denne måten kan forbrukeren ta bevisste og kunnskapsbaserte valg.

Med fellesmerket Håndverksbakeri, ønsker BKLF å synliggjøre de bakeriene som er med på å opprettholde gode håndverkstradisjoner i Norge. Disse bakeriene satser på fagutdanning ved å være godkjent lærebedrift, og har en stor andel faglært personale i produksjonen. De opprettholder håndverkstradisjoner, bruker norske råvarer og jobber for at den norske baker- og konditorbransjen kan fortsette å levere godt, norsk kvalitetshåndverk til forbrukerne.

BKLF har de siste årene jobbet hardt for å snu den nedadgående trenden vi har sett i fagutdanningen. Vi har sammen med NOFIMA og NMBU etablert Diplombakerutdannelsen (fem studiepoeng) som et tilbud til videreutdanning, vi har gjeninnført egen baker- og konditorlinje i videregående skole og vi har etablert et eget opplæringskontor for baker- og konditorfagene. I tillegg til å heve kompetansen, er profilering av bransjen viktig for å øke interessen for faget.