Klubbøkonomi: - Klubbenene har vært fornuftige i et vanskelig år

Toppklubbenes regnskaper fra 2020 viser at koronapandemien påvirker fotballøkonomien sterkt.

Regnskapstallene til Eliteserie- og OBOS-ligaklubbene viser et inntektsbortfall på 330 millioner fra 2019 til 2020. Kompensasjonsordninger fra staten på 192 millioner har delvis hjulpet klubbene gjennom det vanskelige året. Økte inntekter som følge av gode prestasjoner i UEFAs klubbkonkurranser har også bidratt til å holde klubbene i Norge flytende.

Rapporteringen for Toppserien viser at klubbene har hatt en merkbar inntektsnedgang. Kompensasjonsordningen fra staten på 12 millioner har hjulpet godt og medført at ligaen totalt ikke har gått med underskudd. Klubbenes gode evne til kostnadsreduksjon har medført at klubbene foreløpig står seg greit økonomisk. Kostnadssiden er barbert med over 25 millioner kroner fra 2019 til 2020. Tallene viser videre at også toppserieklubbenes sponsorer i stor grad har støttet godt opp om klubbene.

Klubbene i PostNord-ligaen har som de andre opplevd en merkbar inntektssvikt, samtidig som de også har justert kostnadene i tråd med de endrede forholdene de har måttet operere under. Også her viser tallene at sponsorer i stor grad fortsatt støtter opp om klubbene i denne vanskelige perioden. Klubbene i PostNord-ligaen har fått utbetalt 41 millioner kroner fra krisepakken, som er regnskapsført i 2020.

LES MER OG SE HELE PRESENTASJONEN PÅ FOTBALL.NO

Informasjon om ekstraordinært forbundsting17.6.2021 13:02:40 CEST | Pressemelding

Det ekstraordinære forbundstinget søndag 20. juni organiseres som et heldigitalt arrangement, uten publikum. Media kan følge tingforhandlingene direkte på NFF TV. Sendingen er åpen for alle, og tinget starter kl 12:00. Se program og mer informasjon om det ekstraordinære tinget her NFF inviterer til en digital pressekonferanse i etterkant av tinget. Link til pressekonferansen sendes ut i forkant. Endelig klokkeslett for pressekonferansen vil bli bestemt ut ifra tingforhandlingenes varighet, og vil bli informert om så fort det er klart. For påmelding til pressekonferanse, kontakt: Mari Stanisic Waagaard: msw@fotball.no

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer21.5.2021 10:46:43 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressekonferanse der landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Pressekonferansen holdes tirsdag 25. mai kl 11.00, og gjennomføres digitalt via Teams. Journalister som skal delta på pressekonferansen (vi presiserer at dette gjelder for presse som skal delta og eventuelt stille spørsmål, øvrige kan følge pressekonferansen via stream) kan melde seg på til msw@fotball.no senest 25. mai kl 10.00. Pressekonferansen vil sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Streamen vil bli tilgjengelig for media, link til stream sendes ut i forkant av pressekonferansen.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p