Klubbøkonomi: - Klubbenene har vært fornuftige i et vanskelig år

Toppklubbenes regnskaper fra 2020 viser at koronapandemien påvirker fotballøkonomien sterkt.

Regnskapstallene til Eliteserie- og OBOS-ligaklubbene viser et inntektsbortfall på 330 millioner fra 2019 til 2020. Kompensasjonsordninger fra staten på 192 millioner har delvis hjulpet klubbene gjennom det vanskelige året. Økte inntekter som følge av gode prestasjoner i UEFAs klubbkonkurranser har også bidratt til å holde klubbene i Norge flytende.

Rapporteringen for Toppserien viser at klubbene har hatt en merkbar inntektsnedgang. Kompensasjonsordningen fra staten på 12 millioner har hjulpet godt og medført at ligaen totalt ikke har gått med underskudd. Klubbenes gode evne til kostnadsreduksjon har medført at klubbene foreløpig står seg greit økonomisk. Kostnadssiden er barbert med over 25 millioner kroner fra 2019 til 2020. Tallene viser videre at også toppserieklubbenes sponsorer i stor grad har støttet godt opp om klubbene.

Klubbene i PostNord-ligaen har som de andre opplevd en merkbar inntektssvikt, samtidig som de også har justert kostnadene i tråd med de endrede forholdene de har måttet operere under. Også her viser tallene at sponsorer i stor grad fortsatt støtter opp om klubbene i denne vanskelige perioden. Klubbene i PostNord-ligaen har fått utbetalt 41 millioner kroner fra krisepakken, som er regnskapsført i 2020.

LES MER OG SE HELE PRESENTASJONEN PÅ FOTBALL.NO