Klimaendringene gjør at FN ser rødt. DNV ser også muligheter for Norge

Klima har blitt et hett tema i valgkampen, ikke minst som følge av IPCCs siste klimarapport, karakterisert som «Code Red for humanity» av FNs generalsekretør Antonio Guterres. I vår «Energy Transition Outlook» deler vi våre beregninger for hvordan energiomstillingen vil utvikle seg de neste 30 årene. Prognosen er basert på uavhengig forskning, ledet av et dedikert forskningsteam i DNV Norge, med viktige bidrag fra våre globale eksperter samt fagpersoner fra mange norske og internasjonale virksomheter.

Velkommen til presentasjon av DNVs årlige prognose for energiomstilling. Rapporten «Energy Transition Outlook» lanseres onsdag 1. september kl 15.00.

Pressen inviteres herved til et virtuelt formøte tirsdag 31. august kl 11-11.45. Sperrefrist for publisering av innhold i denne invitasjon samt informasjon fra pressemøtet er tirsdag 31. august kl. 22.00. Møtet gjennomføres på engelsk.

I pressemøtet vil vi gå gjennom de viktigste trendene i rapporten. Blant disse kan vi nevne:

• Fornybare er nå de mest konkurransedyktige energikildene.
  • Elektrifisering globalt øker fra 18 prosent til 38 prosent innen 2050.
  • Parisavtalens foretrukne mål om 1,5 nås likevel ikke og beregningene viser at temperaturstigningen vil være 2,3 grader innen 2100.
  • For å nå utslippsmålene, må tiltak innen sektorer som havgående skipsfart, tungindustri og luftfart iverksettes raskt. Disse sektorene kan vanskelig elektrifiseres og hydrogen er den mest realistiske løsningen for å avkarbonisere disse sektorer.
  • En storsatsning på hydrogen kan gi et nytt industrieventyr for Norge.

DNVs konsernsjef, Remi Eriksen sammen med Sverre Alvik, selskapets forskningsleder for energiomstilling, presenterer hovedfunnene og besvarer spørsmål.

Påmelding og deltakelse på pressekonferansen. Klikk her.

Fjorårets rapport finnes her.

Ta gjerne kontakt om det er ønskelig å sette opp et intervju med en av våre talspersoner.

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. DNV bistår med å håndtere utfordringene og globale endringene som kundene og verden står overfor i dag, og er en pålitelig stemme for mange av verdens mest suksessrike og fremtidsrettede selskaper.

DNV.com - When trust matters - DNV

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.