Klassebudsjettet 2020

Å fjerne 350-kronersgrensa veier ikke opp for kutt til arbeidsledige og mangelfull satsning på kompetanse.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes

- Dette er et budsjett for økte klasseskiller og ikke et budsjett etter vårt hjerte, sier forbundsleder i HK i Norge, Trine Lise Sundnes. Regjeringen kutter i bevilgningen til arbeidsledige med over en milliard.

– Dette er kjent høyrepolitikk , sier Sundes. Hun peker på at det å miste jobben er en enorm belastning. Dersom du samtidig skal være redd for å miste hus og hjem, gjør det ikke situasjonen bedre, sier Sundnes.

Arbeidsavklaringspengene for unge blir redusert med drøyt 60.000 kroner i året. Dessuten  avvikles ung ufør-tillegget. - Dette er smålig og rammer unge som allerede er i en vanskelig situasjon enda hardere, sier en oppgitt Sundnes.

Arbeidstilsynet blir avspist med kun seks millioner kroner. – Hvis Regjeringen vil at Arbeidstilsynet skal gjøre noe med kyniske arbeidsgivere som utnytter ansatte på det groveste, må de legge langt flere penger på bordet. - Dette viser at denne regjeringen ikke er opptatt av å rydde skikkelig opp i sosial dumping, sier Trine Lise Sundnes.

Regjeringen reduserer dessuten permitteringsperioden i fiskeindustrien fra 52 til 26 uker. Dette rammer ansatte i en sesongbasert næring med varierende arbeidskraftsbehov. Konsekvensen er at flere kan ende opp i ledighetskøen hos NAV.

350-kronersgrensen
Det er riktig og viktig å fjerne 350-kronersgrensen ved kjøp av varer fra utlandet. - Det gir norske butikker bedre vilkår i konkurransen med utenlandsk netthandel, sier Sundnes, men hun er skuffet over at ikke sukkeravgifta reduseres. Det gir handelslekkasje til utlandet. Regjeringen fortsetter dermed å sette norske arbeidsplasser i fare.

For lite til omstilling
Regjeringen trapper opp kompetansereformen "Lære hele livet" med 112 millioner kroner. De foreslår også 30 millioner kroner til å etablere et kompetanseprogram. 15 millioner kroner av økningen vil gå til programmer for bransjer som er særlig utsatt for omstilling.
- Dette er en bra retning, men det monner ikke i et arbeidsliv i kraftig omstilling som har et enormt behov for ny kompetanse, avslutter Sundnes.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes