Klart ja-flertall, ingen busstreik

Tre av fire medlemmer i Yrkestrafikkforbundet stemte ja til forhandlingsresultatet for Bussbransjeavtalen. Oppgjøret er dermed vedtatt og streik er avverget.

Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

Når stemmene fra alle fire forbund ble lagt sammen var det 71,64 prosent som stemte ja og 28,36 prosent som stemte nei. I Yrkestrafikkforbundet stemte 75,57 prosent ja og 24,43 prosent nei, med henholdsvis 2991 og 924 stemmer. 44 personer stemte blankt. Valgdeltakelsen i YTF var på 69,62 prosent.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er fornøyd med resultatet.

- Medlemmene har bestemt. En god og riktig avgjørelse, etter min mening. Det er gjort flere og viktige endringer i tariffavtalen denne gang enn i noe tidligere oppgjør for Bussbransjeavtalen, og det er et godt økonomisk oppgjør. Det må vi bygge videre på for å utvikle avtalen videre i kommende oppgjør, uttaler Klungnes.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet forhandler sammen, streiker sammen og stemmer sammen i bussbransjeavtalen. Det er derfor det samlede antall stemmer som avgjør i uravstemningen.