Klær til Fretex kan leveres på Posten

Posene med klær etter oppryddingen som skal til gjenbruk kan tas med til en av Postens 1400 steder, og sendes med Fretexposen.

Omtanke. Av resirkulert plast. Gi til Fretex på Posten.

- Samme hvor i landet du bor og samme om Fretexboksene du vanligvis bruker er fulle eller ikke, så kan du gi til Fretex på Posten. Den spesielle Fretexposen som deles ut der rommer 8 kg. Det koster 50 kroner å sende klær og tilbehør med Fretexposen. Vi skulle selvsagt ønske at det var gratis, men med denne faste prisen er giverne med på en spleis sammen med Fretex og Posten. Vi setter stor pris at giverne strekker seg så langt at de byr på denne 50-lappen, sier Trine Gjermundbo i Fretex.

I forbindelse med koronasituasjonen har Fretex begrenset transportkapasitet, så givere oppfordres nå til å sende klær via Posten. Sesongskifte er alltid en tid med ekstra stor giverglede. Nå merker Fretex at mange har hatt godt tid hjemme og at de blant annet har brukt tiden til å rydde i skuffer og skap.

Å gi til gjenbruk kan ta lang tid

Fretex har spurt giverne om hvordan de går fram når de skal kvitte seg med klær. De forteller om en prosess som tar lang tid. Først bruker giverne tid på å bestemme seg for å rydde. Det er ikke uvanlig med flere utsettelser (noen som kjenner seg igjen?). Deretter sorteres klærne i flere bunker; en for å beholde, en for å levere til Fretex, en for å la noen i familien arve, en for en ekstra vurdering, en for lagring på grunn av nostalgi (for eksempel genseren jeg hadde på meg da jeg traff kjæresten min) og en for ødelagte tekstiler til malerklær og/eller restavfall og dermed energigjenvinning. Posene som skal til Fretex blir så stående på soverommet en stund før de bæres ut i gangen. Der står de noen dager før de havner i garasjen og etter hvert i bilen, hvor de gjerne får ligge en uke eller to. Det at prosessen tar tid, gir også folk mulighet til å ombestemme seg. Det kan jo hende at noe havnet i feil bunke.

- Nå oppfordrer vi folk til å fortsette å somle! Hvis giverne venter med å levere i Fretexboksene, er det bare en fordel for oss, sier Gjermundbo.

Fretexposene bidrar til et bedre miljø og til Frelsesarmeens sosiale arbeid

Fretex har som mål at mest mulig skal gjenbrukes. Det er bra for miljøet. Klær som er hele og rene, og kan deles ut eller selges videre er det Fretex ønsker seg aller mest. En del av bruktinntekten går til Frelsesarmeens sosiale arbeid for dem som trenger det mest.

- Giverne viser nestekjærlighet og gjør en god gjerning når de gir til Fretex. Det setter vi veldig stor pris på, både til vanlig og i koronasituasjonen, sier Gjermundbo.

Fretexbutikkene er midlertidig stengt nå, så de speseille Fretexposene er kun å få tak i hos Posten. For de som ønsker å handle gjenbruk nå, er fortsatt nettbutikken til Fretex åpen.

Stunt da Fretexposen på Posten ble lansert

Omtanke. Av resirkulert plast. Gi til Fretex på Posten.
En god gjerning. Med praktisk lukkemekanisme.  Gi til Fretex på Posten.
En god gjerning. Med praktisk lukkemekanisme. Gi til Fretex på Posten.
Medmenneskelighet. Opptil 8 kg.  Gi til Fretex på Posten.
Medmenneskelighet. Opptil 8 kg. Gi til Fretex på Posten.
Nestekjærlighet. Nå med hank.  Gi til Fretex på Posten.
Nestekjærlighet. Nå med hank. Gi til Fretex på Posten.
Du kan levere Fretex-klær på Posten.

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Fretex ble etablert som et industrihjem i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Siden da har Fretex jobbet for å gi mennesker og ting nye muligheter. Fretex er også Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift. Formålet til Fretex er å bidra til at mennesker får og beholde arbeid, og bidra til et bedre miljø, gjennom blant annet gjenbruk og gjenvinning. Kjerneverdiene i Fretex er kjærlighet, åpenhet, lønnsomhet og engasjement.

Følg saker fra Fretex

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fretex på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fretex