Kjøpte ut fylkeskommunen

Bane NOR Eiendom AS har kjøpt Trøndelag fylkeskommune sin andel i nye Trondheim Stasjonssenter AS.

Bane NOR Eiendom eier nå 100% av aksjene i selskapet, som skal utvikle Norges mest moderne knutepunkt. Trøndelag fylkeskommune hadde en eierandel på 50 % men etter at fylkeskommunen besluttet å selge eier Bane NOR Eiendom nå hele selskapet.

Kontrakt for bygging på 722 millioner kroner er signert med Veidekke, som skal bygge det nye terminalbygget på Trondheim Sentralstasjon samt kontor- og servicearealer.

– Trondheim S blir et moderne kollektivknutepunkt for tog og buss som legger til rette for at flere kan sykle, gå og ta kollektivt, sier prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom.

Prosjektet har vært under planlegging i to år. Byggestart ble vedtatt rett før jul og nå går startskuddet for et ambisiøst, grønt byutviklingsprosjekt i Trondheim med Bane NOR Eiendom som eneste eier.