Kilden kjønnsforskning.no

Kirken må endre seg for å romme flere skeive

Del
– Vi må redefinere teologien og åpne for at familierelasjoner og seksualitet er mer flytende enn kjernefamilien, mener Eir Andreas Ihlang Berg, som har skrevet doktoravhandling om skeiv teologi.
Dåp er et eksempel på en seremoni der kjernefamilien står i sentrum. Den kunne vært mer inkluderende for likekjønnede par, mener Eir Andreas Ihlang Berg. Foto: iStockphoto. Bildet kan kun brukes med tillatelse.
Dåp er et eksempel på en seremoni der kjernefamilien står i sentrum. Den kunne vært mer inkluderende for likekjønnede par, mener Eir Andreas Ihlang Berg. Foto: iStockphoto. Bildet kan kun brukes med tillatelse.

Skrevet av Tyra Kristiansen Stave, Kilden kjønnsforskning.no.

Hvordan kan kirken og forståelsen av kristendommen endres når man tar med skeive erfaringer? Og må kirken i så fall snakke om Gud på en annen måte?

Det er blant spørsmålene som dukker opp i Eir Andreas Ihlang Bergs doktoravhandling. Hun er høyskolelektor ved VID vitenskapelige høgskole og prest.

– I avhandlingen problematiserer jeg hvordan vi skaper en sammenhengende teologisk tenkning. I stedet for å søke én gyldig sannhet, som kirken ofte gjør, finnes det flere sannheter på samme tid.

– Man må ta utgangspunkt i folks erfaringer for å endre teologien, for å vise at det kan eksistere et mangfold i verden og av teologier.

Heteronormativ teologi

I avhandlingen har Berg intervjuet fire skeive kristne som diskuterer seg imellom i et fokusgruppeintervju.

– Målet var å få dem til å snakke om egne erfaringer for å bidra til en teologi som tar utgangspunkt i folks erfaringer.  

– Jeg har satt dette inn i en større sammenheng av internasjonal teologisk forskning, for å kunne tenke større rundt teologi, og forstå hvordan vi tenker kirke.

Berg drar linjer fra egne funn til forskere innen teologi som mener all teologi handler om seksualitet og kjønn.

– Noen skeive teologer viser at teologi først og fremst handler om å ivareta sømmelighet. Den ønsker å kontrollere den religiøse kroppen, som skal være heteronormativ og seksuelt sømmelig.

Alt som faller utenfor det monogame parforholdet mellom mann og kvinne faller dermed utenfor idealet om det sømmelige.

– I doktorgraden tar jeg utgangspunkt i tankene om den usømmelige teologien, og hvordan den reflekteres i norsk sammenheng, sier Berg.

Dette er et utdrag av en artikkel i Kilden kjønnsforskning.nos nyhetsmagasin. 

Les hele saken her. 

Nøkkelord

Kontakter

Eir Andreas Ihlang Berg, eir.berg@vid.no

Bilder

Dåp er et eksempel på en seremoni der kjernefamilien står i sentrum. Den kunne vært mer inkluderende for likekjønnede par, mener Eir Andreas Ihlang Berg. Foto: iStockphoto. Bildet kan kun brukes med tillatelse.
Dåp er et eksempel på en seremoni der kjernefamilien står i sentrum. Den kunne vært mer inkluderende for likekjønnede par, mener Eir Andreas Ihlang Berg. Foto: iStockphoto. Bildet kan kun brukes med tillatelse.
Last ned bilde

Lenker

Om Kilden kjønnsforskning.no

Kilden kjønnsforskning.no
Kilden kjønnsforskning.no
Drammensveien 288
0283 Oslo

http://kjonnsforskning.no/nb

Kjønnsforskere studerer hvilke konsekvenser kjønnsforskjeller har for fordeling av ressurser, makt og muligheter, og hvordan ideer om kjønn formes og kommer til uttrykk i kulturen og samfunnet omkring oss.

Kunnskapssenteret Kilden kjønnsforskning.no har et nasjonalt ansvar for å fremme kjønnsforskning, og kjønnsperspektiver og kjønnsbalanse i forskning og innovasjon gjennom å formidle og sammenstille forskning. For mer informasjon se kjønnsforskning.no.

Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye