Kinofilm-distributørene skal sette aldersgrenser på filmene sine selv
Endringene i bildeprogramloven, som ble vedtatt i Stortinget 8. juni, sikrer likebehandling av alle distributører av film og tv-program i Norge. Lovendringen betyr at den statlige forhåndskontrollen av kinofilm avvikles, og at distributørene får ansvar for å gi filmene aldersgrense før de vises på kino. Dermed blir det samme ordning for kinoprogram som det allerede er for tv-program, der aktører som TV 2 og NRK selv setter aldersgrenser.
For å sikre lik praksis, skal Medietilsynet fortsatt utarbeide retningslinjer og kontrollere at aldersgrenser blir satt i tråd med regelverket. – Medietilsynet kan overprøve aldersgrensene fastsatt av en distributør. En slik vurdering kan for eksempel gjøres etter tips fra publikum, sier Velsand.
Medietilsynet i gang med å lære opp distributørene
I løpet av høsten skal Medietilsynet oppdatere retningslinjene og gjennomføre opplæring av distributørene, slik at de er godt forberedt på den nye oppgaven.
– Første møte med kinofilmdistributørene om endringen blir på Filmfestivalen i Haugesund i august. Vi inviterer også alle kinofilmdistributørene på kurs i aldersgrensesetting. Alle kinoer får i løpet av høsten informasjon om endringene for å sikre at det nye regelverket er godt kjent for alle aktørene, og vi er tilgjengelige for å svare på spørsmål, sier Velsand.
Norske aldersgrenser på film og tv-program
Bildeprogramloven skal verne mindreårige mot skadelig påvirkning fra levende bilder, og ett av virkemidlene er aldersgrenser på program og filmer. I tillegg skal loven sikre retten barn og unge har til informasjon og tilgang til medieinnhold. Medietilsynet har ansvar for å føre tilsyn med at bestemmelsene i loven blir overholdt.
Når lovendringene trer i kraft blir klart etter at Stortinget har behandlet lovendringen for andre gang om få dager.
De norske aldersgrensene er: Tillatt for alle, 6 år, 9 år, 12 år, 15 år og 18 år.
Aldersgrensene skal settes etter retningslinjene fra Medietilsynet.
Les mer om aldersgrenser og vernetiltak på Medietilsynets nettsider
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom