Kia teamer opp med The Ocean Cleanup

Plast i havene er en våre største klimautfordringer. Kia innleder nå et langsiktig samarbeid med The Ocean Clean Up som jobber for å rense verdenshavene for plast og avfall.

-       Kia innleder et sjuårig globalt samarbeid med The Ocean Cleanup, en ikke-kommersiell organisasjon som utvikler og skalerer teknologi for å fjerne plast fra havet

-       Kia skal bidra med blant annet finansiering av driften og til byggingen av «Interceptor Original», som er maskiner som brukes til å samle opp plast fra elver

-       Med dette samarbeidet skal Kia integrere resirkulert havplast som The Ocean Cleanup har samlet inn, i verdikjeden

-       Dette samarbeidet blir en viktig del av Kias visjon om å bli en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger

Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia Corporation, og Boyan Slat, grunnlegger og administrerende direktør i The Ocean Cleanup, var til stede under signering av avtalen ved Kias hovedkontor i Seoul den 27. april som en offisiell markering av det globale samarbeidet mellom Kia og The Ocean Cleanup.

- Det er viktig for både oss i Kia og Bertel O. Steen at vi kan bidra til den svært imponerende jobben The Ocean Clean Up gjør. At vi i tillegg bruker materialer som resirukulerte fiskegarn i interiøret på kommende biler er en annen ting vi i Kia bidrar med, forklarer kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge Christian Lagaard. Han legger også til at Kia har som mål å øke bruken av resirkulert plast til 20% innen 2030.

The Ocean Cleanup er en ikke-kommersiell organisasjon fra Nederland som utvikler og skalerer teknologi for å fjerne plast fra verdenshavene ved å stoppe tilsiget fra elver, samt ved å fjerne plast som allerede har havnet i havet. For å rydde plast utvikler The Ocean Cleanup store systemer som samler sammen plasten, slik at den blir enklere å fjerne. For å stoppe tilsiget av plast fra elver har The Ocean Cleanup utviklet Interceptor™-løsninger som fjerner plasten før den kommer til havet.

Som en viktig del av Kias arbeid for en bærekraftig fremtid skal bilprodusenten støtte The Ocean Cleanup økonomisk, slik at de kan sette i gang prosjekter for å fjerne plast fra hav og elver. Det skal også utvikles et gjenbrukssystem, slik at innsamlet plast ikke tilbakeføres til miljøet igjen. Det gjøres ved at Kia integrerer deler av den innsamlede plasten fra The Ocean Cleanups innovative systemer i sine produksjons- og verdikjedeprosesser.

Kia skal være offisiell global partner i sju år og støtte The Ocean Cleanup blant annet økonomisk og med utstyr for å bidra til driften samt til byggingen av maskiner som kan fjerne plast fra elver – The Ocean Cleanups Interceptor-løsninger. I tillegg skal Kia levere fire elbiler, én EV6 og tre Niro EV, til organisasjonens hovedkontor i Nederland. The Ocean Cleanup skal forsyne Kia med innsamlet plast som kan gjenbrukes, og dele sine forskningsresultater og relevant informasjon om reduksjon av plastforurensning med Kia.

Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia Corporation, sier: «Nøkkelen til Kias visjon om en bærekraftig fremtid er ikke bare å endre produktene og tjenestene, men å gjøre positive endringer med tanke på planeten vår.Kia skal fortsette å inspirere i form av åpne samarbeid med ulike partnere og organisasjoner som har innovativ teknologi og innovative ideer, som The Ocean Cleanup.»

Boyan Slat, grunnlegger og administrerende direktør for The Ocean Cleanup, sier: «Plast er i utgangspunktet ikke et skadelig materiale, men det må brukes på en ansvarlig måte.Vi viser hvordan vi kan løse utfordringen med forurensning ved å utvikle utstyr som bidrar til å fjerne plast fra havet, og samtidig viser vi – sammen med Kia – at resirkulert plast kan brukes på en bærekraftig måte. Jeg håper at vi kan inspirere andre til å gjøre det samme. Dette samarbeidet er ett av flere tiltak som sikrer at plasten vi samler opp, ikke havner tilbake i miljøet, samtidig som det sørger for at løsningene våre kan bli enda bedre.»

Dette samarbeidet er en av nøkkelstrategiene i Kias visjon om å skape en bærekraftig fremtid for mobilitet. Kia skal øke andelen gjenbrukt plast til 20 prosent innen 2030, og selskapet forventer å bidra ytterligere til å ta vare på miljøet ved å utvikle og implementere et resirkuleringskretsløp som minimerer klimapåvirkningen når kjøretøy kasseres.

Kia viste selskapets fokus på en mer bærekraftig fremtid da de presenterte nye Niro under 2021 Seoul Mobility Show den 25. november 2021. Nye Kia Niro er blant annet laget av bærekraftige materialer som er utviklet fra resirkulert tapet, eukalyptusblader og vannbasert lakk. Dette skal minimere miljøpåvirkningen og redusere avfallsmengden. Kia har planer om å utvide bruken av miljøvennlige materialer i hele bilen, og selskapet planlegger blant annet å fase ut bruken av animalsk skinn i alle biler i fremtiden.