Kia presenterer ny designfilosofi og nye bilder av EV6

Kia presenterte i dag de første komplette bildene av sin nye elbil, EV6, som får verdenspremiere senere denne måneden. EV6, med sin crossoverinspirerte design, er første bil designet i tråd med Kias nye designfilosofi.
Kias nye elbil, EV6, er en spenstig crossover som bygges på Kias helt nye dedikerte elbilplattform.

EV6 er designet under Kias nye designfilosofi «Opposites United», som henter inspirasjon fra kontrastene i naturen og hos menneskeheten. Designfilosofien er basert på en ny visuell identitet preget av positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former.

«EV6 er den første dedikerte elbilen fra Kia, og viser merkets fokus på design og elektrifisering. Vi tror EV6 er en svært relevant modell for det nye elbilmarkedet», sier Karim Habib, Senior Vice President og Head of Global Design Center. «Med EV6 hadde vi som mål å skape et særegent design og samtidig en fremtidsrettet og unik elbil.

Kias nye designfilosofi
EV6 er det første eksempelet på designfilosofien «Opposites United», en designretning som vil prege alle fremtidige modeller fra Kia. Filosofien er basert på fem grunnprinsipper: ‘Bold for Nature’, ‘Joy for Reason’, ‘Power to Progress’, ‘Technology for Life’, og ‘Tension for Serenity’.

Bold for Nature handler om samspillet med naturen og henter inspirasjon fra detaljer, former og proporsjoner både fra naturen og menneskenes verden. Dette grunnprinsippet gir organiske, men samtidig tekniske strukturer og detaljer i bilens interiør. Eksteriøret preges av en kombinasjon av rene linjer og unike overflater.

Joy for Reason handler om følelsen og atmosfæren i Kias biler. Fremtidig design kombinerer det emosjonelle og rasjonelle, slik at passasjerene både kan slappe av og føle seg inspirert. Det brukes også nye organiske materialer og dristige farger for å skape en følelse av ungdommelighet og lekenhet.

Power to Progress er basert på ekspertisen om designstyrt endring som Kia har opparbeidet seg. Fremtidig design vil basere seg på erfaring og kreativitet for å utvikle og skape nye design.

Technology for Life omfavner ny teknologi og innovasjoner for å skape positiv interaksjon mellom bruker og bil. Kias fremtidige biler skal gi moderne brukeropplevelser gjennom design, innovasjon, belysning, følelser og tilkoblingsmuligheter.

Tension for Serenity utforsker mulighetene som oppstår i spenningsfeltet mellom motstridende krefter og kreative kontraster. Det gir unike designkonsepter med tekniske detaljer som skaper spenning og gir muligheter for fremtidsrettet design.

«Målet er at produktene våre skal oppleves intuitive og brukervennlige, slik at de kan forbedre kundenes hverdag. Vi skal designe og skape originale, nyskapende og spennende elbiler. Designernes ideer og Kias formål er mer integrert enn noensinne, med kundene som skal stå i senter for alt vi gjør og som vil påvirke alle beslutninger vi tar», sier Karim Habib.

Flere detaljer om Kias nye designfilosofi kan du se i denne filmen: https://www.youtube.com/watch?v=gqrfx2GzOYE

Eksteriørdesign: en fremtidsrettet elbil med teknologiske detaljer
EV6 er en videreutvikling av erfaringer fra Kias designbaserte utvikling de siste årene.

Fronten har karakteristiske og moderne kjørelys som er en del av bilens «digitale tigernese»; et designgrep som er en videreutvikling av Kias velkjente grill «tigernesen». Lyktene har også et sekvensielt lysmønster. Under lyktene understreker luftinntaket bilens høyteknologiske design, og gjør den visuelt bredere. For å optimalisere aerodynamikken føres luften gjennom og under bilens flate underside.

Sideprofilen viser en crossover-inspirert design, som er moderne, elegant og aerodynamisk. Dette står i kontrast til skarpe linjer og høyteknologiske detaljer for å skape en følelse av spenning i designet. En skrånende frontrute gjør designen mer dynamisk, og bakhjulene gir ekstra bredde og volum. Linjen nederst på dørene buer seg mot hjulbuene bak og bilens profil forlenges visuelt.

Bak er bilen designet for god aerodynamikk, og den har skrånende C-stolper med integrerte svarte detaljer som en visuell forlengelse av bakruten. Takspoileren over ruten fører luft ned mot en nedre spoiler over bilens unike baklys.

EV6 er resultatet av samarbeid mellom alle Kias tre designstudio i Namyang (Korea), Frankfurt (Tyskland) og Irvine (California, USA).

Et moderne og romslig interiør
Kias nye dedikerte elbilplattform, E-GMP, gir bedre plass i kupeen sammenlignet med tidligere elbiler fra Kia, som er basert på eksisterende modeller.

Et av de mest iøynefallende elementene i det nye interiøret er en sømløs og buet HD-skjerm til infotainment og navigasjon. Skjermens og dashbordets enkle formspråk skaper en åpen følelse i kupeen. Skjermen strekker seg fra rattet til midten av dashbordet, og viser instrumentpanel foran sjåføren og infotainment og navigasjon over midtkonsollen. Minimalt med fysiske knapper gir en ryddig og beroligende kjøreopplevelse

Under skjermen sitter det et panel med brytere for styring av klimaanlegget, og under panelet skråner dashbordet fremover for å skape en følelse av åpenhet.

Setene er slanke og lette og er kledd i moderne og robuste materialer laget av resirkulert plast.

EV6 har verdenspremiere under et digitalt arrangement i mars 2021.

EV6 er første bil som tar i bruk Kias nye logo.
Den nye plattformen muliggjør et romslig interiør.