Kia lanserer ny ladetjeneste i Europa.

Kia Motors lanserer KiaCharge, en ladetjeneste hvor kunder får tilgang til det største ladenettverket i Europa med en felles betalingsløsning. Tjenesten er et samarbeid med Digital Charging Solutions (DCS), og vil gi Kia-kundene tilgang til 160.000 ladepunkt.

Med KiaCharge får kunder tilgang til DCS’ ladenettverk med en RFID brikke eller en app. I appen ser man prisinformasjon, og man vil få en månedlig faktura istedenfor å betale for hver enkelt lading.

“KiaCharge vil lanseres i Norge i løpet av 2021”, sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen. “Neste år lanserer vi nok en ny elbil, en crossover med lang rekkevidde og hurtiglading som kan gjøres på 20 minutter. Flere og flere kjøper elbil, og lading er et viktig punkt. Vi gjør det enkelt for kundene med en brukervennlig tjeneste hvor man kan lade hos ulike operatører med en brikke eller app”.

De kommende årene vil stadig flere bytte fra fossile- til elbiler også i Europa. Etterspørselen etter ladepunkter ventes å øke med 35% de neste ti årene ifølge en studie utført av McKinsey i August 2018.

KiaCharge – ett kort for hele Europa
Med KiaCharge tilbyr Kia sine kunder et omfattende ladenettverk i Europa med eRoaming; elbileierne kan benytte ulike ladestasjoner uten å inngå kontrakt med flere operatører.
Spesielt på lengre kjøreturer og turer til utlandet vil tjenesten gi elbileierne enklere ruteplanlegging. Kunder kan enkelt finne tilgjengelige ladestasjoner ved å bruke bilens infotainmentsystem.

KiaCharge vil tilby ulike priser og avtaler basert på kundenes behov. De som kjører lite kan betale for hver enkelt lading, mens de som kjører mye og lader ofte kan gå inn på månedsabbonnementer.

Lansering i Europa
KiaCharge introduseres med oppstart i syv land nå i september og oktober. Først ut er Italia, Polen og Spania, etterfulgt av Østerrike, Frankrike, Tyskland og Sveits. Mot slutten av året lanseres tjenesten i England, og i løpet av 2021 følger flere land.

Kia får plattformen NVIDIA DRIVE i alle fremtidige modeller.10.11.2020 08:42:10 CETPressemelding

Hyundai Motor Group og NVIDIA kunngjorde i dag innføringen av NVIDIA DRIVE-plattformen for nettbaserte tjenester i alle nye modeller fra Kia, Hyundai og Genesis fra 2022. Med den energieffektive og kraftige NVIDIA DRIVE-plattformen vil kundene få kontinuerlig forbedrede brukeropplevelser, og dra nytte av programvaredefinerte systemer med mange funksjoner og kunstig intelligens som kan oppdateres i hele bilens levetid.