Kia e-Soul får mulighet for tilhengerfeste.

e-Soul er Kias mest solgte bil i Norge hittil i år, og står for 75% av salget sammen med Kia e-Niro. «Vi har god tilgang på biler, og er nå ferdig med reservasjonslistene både på e-Soul og e-Niro», sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen.
Kia e-Soul med den store batteripakken vil få mulighet for tilhengerfeste fra august.

Kombinasjonen lang rekkevidde og mye utstyr til en konkurransedyktig pris har gjort e-Soul svært attraktiv. Fra august vil det også bli mulig å få tilhengerfeste på e-Soul. Dette gjelder biler med den store batteripakken på 64 kWt, og godkjent tilhengervekt vil være 300 kg.

«Vi er glade for at vi nå kan tilby elbil med tilhengerfeste. I blant har man behov for å kunne frakte med seg ulike ting som hageavfall, møbler eller en vaskemaskin, og dette vil gjøre e-Soul enda mer brukervennlig», sier Irene Solstad.

Kia e-Soul
Nye Kia e-Soul ble lansert i mars i fjor, og er en ikonisk bil for Kia. Forrige generasjon Soul Electric ble lansert i 2014, og den er det solgt over 15.000 eksemplarer av i Norge.

e-Soul kan leveres med batteripakker på 39,2 kWt med inntil 276 km rekkevidde og 64 kWt batteri med inntil 452 km rekkevidde. Fra august vil e-Soul også være tilgjengelig med 11 kW 3-fas innebygd lader på versjonen med den største batteripakken.

Tidligere i år ble e-Soul kåret som vinner i den prestisjefulle konkurransen “World Car of the Year” i kategorien “World Urban Car of the Year». Men e-Soul egner seg som mer enn bybil;
i NAFs store elbiltest i juni gikk e-Soul hele 520 km og var blant bilene med lengst rekkevidde.

Flere nye elbiler
Kia lanserte tidligere i år "Plan S", en strategi på elektrifisering og mobilitetstjenester, samt tilkobling og autonomi. Kia vil ta en ledende posisjon i fremtidens bilindustri, og skisserer et skifte fra kjøretøy med forbrenningsmotor til elbiler og elektrifisering.

Innen 2025 vil Kia lansere totalt 11 elbiler globalt i ulike segmenter som personbiler, SUVer og flerbruksbiler. Den første bilen på en ny og dedikert elbilplattform lanseres neste år. Det blir en crossover med rekkevidde på over 500 kilometer, og hurtiglading vil kunne gjøres unna på 20 min.

Alle nye modeller som lanseres vil ha minimum en variasjon av elektrifisert drivlinje; mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid eller helt elektrisk.