Kia e-Niro får tilhengerfeste.

Kia e-Niro har vært en av Kias mest solgte bil i Norge i år, og kombinasjonen lang rekkevidde, god plass og mye utstyr gjør den til en super familiebil. 2021 modell e-Niro vil få mulighet for tilhengerfeste med godkjent tilhengervekt på 300 kg.
Den populære crossoveren e-Niro vil nå også få mulighet for tilhengerfeste.

«Det er gledelig at e-Niro nå godkjennes med tilhengerfeste på lik linje med vår andre elbil, e-Soul. e-Niro har bra bagasjerom, godkjent taklast på 100 kg, samt rekkevidde på inntil 455 km. Mulighet for tilhengerfeste vil gjøre den enda mer aktuell for det norske markedet», sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Populær familiebil
Kia e-Niro ble lansert i desember 2018, og flere tusen kunder satte seg opp på reservasjonsliste. I løpet av juni 2020 hadde alle på reservasjonslisten fått tilbud om å skrive kontrakt, og bilen kan nå bestilles på "vanlig" måte hos forhandler.

«Vi har god tilgang på biler, og kan levere bil i løpet av en til fire måneder. 2021-modellene som får mulighet for tilhengerfeste vil være tilgjengelig i Norge mot slutten av året», sier Irene Solstad.

Kia e-Niro leveres i Norge med en batteripakke 64 kWt med en rekkevidde på inntil 455 km. Kunder kan velge mellom to utstyrsnivåer, og bilen er godt utstyrt allerede fra innstegsmodell. 2021 modell e-Niro vil også få mulighet for 11 kW 3-fas innebygd lader.

I Elbilforeningens undersøkelse "Elbilisten 2020" ble e-Niro kåret til bilen eierne er mest fornøyd med.

Ny strategi på elektrifisering
Kia lanserte tidligere i år "Plan S", en strategi på elektrifisering og mobilitetstjenester, samt tilkobling og autonomi. Kia vil ta en ledende posisjon i fremtidens bilindustri, og skisserer et skifte fra kjøretøy med forbrenningsmotor til elbiler og elektrifisering.

Den første bilen på en ny og dedikert elbilplattform lanseres neste år. Det blir en crossover med rekkevidde på over 500 kilometer, og hurtiglading vil kunne gjøres unna på 20 min.

Innen 2025 vil Kia lansere totalt 11 elbiler globalt i ulike segmenter som personbiler, SUVer og flerbruksbiler. Alle nye modeller som lanseres vil ha minimum en variasjon av elektrifisert drivlinje; mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid eller helt elektrisk.

Den populære crossoveren e-Niro vil nå også få mulighet for tilhengerfeste.