Kasakhstan skal være vertskap for interreligiøs kongress

Delegater fra mer enn 50 land vil delta i den syvende kongressen for ledere for verdens og tradisjonelle religioner i Kasakhstan 14.-15. september 2022.

Palace of Peace and Accord. Nur-Sultan (photo: Akimat of Nur-Sultan)

Omtrent 100 delegasjoner fra 60 stater, blant annet representanter for islam, kristendom, jødedom, shintoisme, buddhisme, zoroastrianisme, hinduisme og andre religioner forventes å delta i arrangementet. Pave Frans, Egypts storimam av Al-Azhar Sheikh Ahmed El-Tayeb, patriark Theophilos III av Jerusalem, askenasisk sjefrabbiner David Lau, sefardisk sjefrabbiner Yitzhak Yosef og delegasjoner fra ledende religiøse og internasjonale organisasjoner forventes å delta på arrangementet.

Den katolske kirkes overhode vil besøke Kasakhstan for andre gang. Statsbesøket til pave Frans i landet finner sted for første gang siden pave Johannes Paul II besøkte Kasakhstan i 2001. Pave Frans vil feire messe for katolikker, også pilegrimer, 14. september 2022 som en del av sitt besøk til Kasakhstan.

Kongressdeltakerne vil diskutere rollen til ledere av verdens og tradisjonelle religioner i menneskehetens åndelige og sosiale utvikling i tiden etter pandemien.

Arrangementet vil inneholde fire panelsesjoner. Den første sesjonen vil fokusere på religionenes rolle i å fremme åndelige og moralske verdier. I den andre sesjonen vil man diskutere rollen til utdanning og religiøs opplysning i å styrke rettferdighet, fred og respektfull sameksistens mellom religioner og kulturer. Den tredje sesjonen vil handle om de religiøse ledernes og politikernes bidrag til å fremme global interreligiøs dialog og fred og til å motstå ekstremisme, radikalisme og terrorisme, spesielt basert på religion. Til slutt vil den fjerde sesjonen ta for seg kvinners bidrag til velvære og bærekraftig utvikling av samfunnet.

Palace of Peace and Accord. Nur-Sultan (photo: Akimat of Nur-Sultan)