Kasakhstan inviterer til Investeringskonferanse

Den fjerde store globale kasakhstanske investeringskonferansen står for døren. Konferansen (KGIR 2021) er dedikert 30-årsjubileet for republikken Kasakhstans uavhengighet, og finner sted onsdag 7. desember 2021. Også norske investorer er invitert til å følge konferansen digitalt.

Siden 2017 har disse rundebordskonferansene vært den viktigste investeringsbegivenheten i republikken Kasakhstan. Konferansens store betydning underbygges ved det faktum at det er landets statsminister Askar Mamin som leder den.  Konferansen har utviklet seg til en viktig plattform der landets regjering er i direkte dialog med det internasjonale investeringsmiljøet.

Den fysiske konferansen foregår i hovedstaden Nur-Sultan, der statsminiteren har samlet en rekke representanter for myndighetene, for høytstående internasjonale næringslivs- og finansledere.

I SAMARBEID MED EURONEWS BUSINESS

KGIR 2021 er organisert i samarbeid med EURONEWS Business.

Konferansens plenumssamling vil bli ledet av statsminister Mamin. Overskriften for denne samlingen er "INVESTERINGER I KASAKHSTAN - 30 ÅR MED SUKSESS", og her vil man få innsikt i hvordan Kasakhstan arbeider for å tiltrekke seg investeringer, om hvilke rammevilkår man kan tilby, samtidig som selskaper og personer som har investert i landet vil fortelle om sine erfaringer.

I en stor panelsesjon som har fått tittelen "GLOBAL ØKONOMISK TRANSFORMASJON - UTFORDRINGER OG UTVIKLINGSUTSIKTER I DEN POST-PANDEMISKE PERIODEN" vil man belyse trender i global økonomisk utvikling, med særlig vekt på de raskest voksende sektorene. Denne sesjonen vil bli ledet av Mukhtar Tileuberdi som er visestatsminister og utenriksminister i Kasakhstan.

ÅPEN MARKEDSØKONOMI

Kasakhstan har en åpen markedsøkonomi og er et attraktivt land for de som leter etter nye og store investeringsmuligheter.

Beliggenheten gjør at Kasakhstan er en naturlig transittkorridor mellom Europa og Asia. Kasakhstan har direkte tilgang til markeder med mer enn 500 millioner mennesker, inkludert landene i Sentral-Asia, landene rundt Det kaspiske hav og det vestlige Kina.

Kasakhstans andel av BNP i regionen utgjør mer enn 60%, som tilsvarer 181.6 milliarder dollar. Dette innebærer også at landet har det høyeste BNP per innbygger i Sentral-Asia. Den raske økonomiske veksten har vært mulig gjennom dyptgripende strukturelle samfunnsreformer, god utnyttelse av olje- og gassreserver, høy innenlandsk etterspørsel og utenlandske investeringer.

TILRETTELAGT FOR UTLENDINGER

Kasakhstan er i dag et attraktivt land å investere i fordi vi har lagt til rette for utenlandske investorer som vil satse her. På den ene siden er vi opptatt av å beskytte investorenes rettigheter, blant annet et eget finansielt rettssystem som opererer etter internasjonale standarder. Det er også opprettet et eget rådgivende organ som raskt skal kunne besvare spørsmål og håndtere henvendelser fra investorer fra utlandet.

På den annen side er det innført omfattende intensiver for de som investerer. Tiltakene omfatter store skatte- og avgiftsfordeler, og refusjon av inntil 20 prosent av kostnader knyttet til investeringer i bygg og anlegg.

Kasakhstan har tiltrukket seg over 370 milliarder dollar i utenlandske investeringer de siste tretti årene.

For å følge konferansen digitalt kan man registrere seg på “Kazakhstan Global Investment Roundtable”, https://kgir2021.invest.gov.kz/

For spørsmål om investeringsmuligheter i Kazakhstan kan man ta kontakt med ambassaden i Oslo:

- oslo@mfa.gov.kz; kazakhstannorway@gmail.com

- facebook.com/KazakhEmbassyNorway