Kasakhstan erklærte sine klimamål under COP26

Denne uken er rundt 120 verdensledere og over 25.000 delegater samlet under FNs klimatoppmøte (COP26) i Glasgow. Under møtet skal verdensledere følge opp Parisavtalen fra 2015 med formål om å holde den globale oppvarmingen under to grader.

Mount Belukha, Øst-Kasakhstan (bilde kilde: Kasakhstans utenriksdepartement )

Kasakhstan har under klimatoppmøtet presentert sine klimamål og samtidig vært tydelig på hvordan de skal oppnås.

Under mandagens World Leaders Summit, bekreftet kasakhstans statsminister, Askar Mamin, landets forpliktelser til å arbeide mot de globale klimaendringene.

– Kasakhstan arbeider med å ferdigstille en langsiktig strategi for å oppnå karbonnøytralitet innen 2060. Strategien tar sikte på å enorme utslippsreduksjoner gjennom en rekke inngrep for å fremme bærekraftig bruk av land og vann, energieffektivitet, elektrifisering og bruk av miljøvennlige og fornybare energikilder, sa Mamin.

Enorme investeringer

Kasakhstan ønsker å være et foregangsland og et knutepunkt for forening av grønn vekst blant landene i Sentral-Asia. Landet ønsker blant annet å produsere og behandle sjeldne jordelementer (REE) for globale forsyningskjeder med formål om en raskere overgang til grønn energi.

Kasakhstan vil redusere klimagassutslippene med 15 prosent innen 2030. Forpliktelsene inkluderer også en femdobling av energiproduksjonen fra fornybar energi fra tre til 15 prosent, en dobling av mengden energi produsert fra miljøvennlige kilder fra 20 til 38 prosent, samt utvidelse av den nasjonale karbonabsorpsjonskapasiteten ved å plante mer enn to milliarder trær. Det forventes også em reduksjon på 30 prosent i andelen energiproduksjon fra kull. Fra 68,9 prosent til 40,1 prosent.

Foreløpige estimater viser det må investeres nesten 650 milliarder dollar i lavkarbonteknologier over 40 år for å skape disse endringene.

Sentralasiatisk samarbeid

Søndagens åpning av klimatoppmøtet markerte også åpningen av den Sentralasiatiske paviljongen under toppmøtet. Til stede var ledere fra alle de fem landene i regionen.

– Det er viktig for oss å utveksle synspunkter mellom landene våre for å oppnå fremgang på den globale klimaagendaen. Vi håper at landene våre, etter forhandlinger og møter på høyeste nivå, vil komme frem til et felles standpunkt, sa styreleder for International Green Technologies and Investments Center, Daniyar Yerenchinov.

Mount Belukha, Øst-Kasakhstan (bilde kilde: Kasakhstans utenriksdepartement )
UK’s Foreign Secretary Liz Truss and Executive Secretary of United Nations Framework Convention on Climate Change Patricia Espinosa greet Kazakh Prime Minister Askar Mamin at the Leaders Summit of the 26th UN Climate Change Conference in Glasgow on Nov.1. Photo credit: Karwai Tang/ UK Government
The opening ceremony of the Central Asian pavilion at COP26 (The Astana Times)