Kasakhstan er interessert i investeringer og teknologier fra Equinor

Kasakhstans ambassadør Yerkin Akhinzhanov hadde et møte med Equinors ledelse.

Source: KazPravda.kz

Senior visepresident Tore Løseth, direktør for leteaktiviteter Toril Dyreng og direktør for myndighetskontakt Geir Westgaard var med på møtet.

Under møtet utvekslet samtalepartnerne meninger om perspektivene for samarbeid i forbindelse med avtalen om felles studier som ble signert mellom Kasakhstans nasjonale olje- og gasselskap KazMunayGas og Equinor i september 2019.

Ambassadøren tok opp hovedpunktene i talen til Kasakhstans president Kassym-Zhomart Tokayev under et utvidet møte om utviklingen av landets olje- og gassbransje 5. september 2019. Akhinzhanov fokuserte på målsettingene fra landets statsoverhode: å opprette et kasakhstansk oljeservicekluster etter mønster fra Norge, modernisere infrastruktur, forbedre lovgivning og stimulere utvikling av alternativ energi.

Ambassadøren viste den kasakhiske sidens vilje til å se på og fremme felles energiprosjekter både i olje- og gassektoren og innen fornybar energi.

Siden 1993 har Equinor samarbeidet med Kasakhstan. Avtalen om felles studier mellom KazMunayGas og Equinor åpner for en videre kartlegging av hydrokarbonpotensialet i Kasakhstan og kan åpne døren for utvidet samarbeid.

Source: KazPravda.kz
Source: Embassy of Kazakhstan in Norway