Kasakhstan er interessert i investeringer og teknologier fra Equinor

Kasakhstans ambassadør Yerkin Akhinzhanov hadde et møte med Equinors ledelse.

Source: KazPravda.kz

Senior visepresident Tore Løseth, direktør for leteaktiviteter Toril Dyreng og direktør for myndighetskontakt Geir Westgaard var med på møtet.

Under møtet utvekslet samtalepartnerne meninger om perspektivene for samarbeid i forbindelse med avtalen om felles studier som ble signert mellom Kasakhstans nasjonale olje- og gasselskap KazMunayGas og Equinor i september 2019.

Ambassadøren tok opp hovedpunktene i talen til Kasakhstans president Kassym-Zhomart Tokayev under et utvidet møte om utviklingen av landets olje- og gassbransje 5. september 2019. Akhinzhanov fokuserte på målsettingene fra landets statsoverhode: å opprette et kasakhstansk oljeservicekluster etter mønster fra Norge, modernisere infrastruktur, forbedre lovgivning og stimulere utvikling av alternativ energi.

Ambassadøren viste den kasakhiske sidens vilje til å se på og fremme felles energiprosjekter både i olje- og gassektoren og innen fornybar energi.

Siden 1993 har Equinor samarbeidet med Kasakhstan. Avtalen om felles studier mellom KazMunayGas og Equinor åpner for en videre kartlegging av hydrokarbonpotensialet i Kasakhstan og kan åpne døren for utvidet samarbeid.

Source: KazPravda.kz
Source: Embassy of Kazakhstan in Norway

Store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 202025.10.2019 01:09:00 CESTPressemelding

The Astana Times melder at store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 2020. Embetsperson fra Kasakhstans energidepartement Ainur Sospanova påpekte en trend blant oljegigantene – å utvikle prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan. "Oljeselskaper som Shell, Eni, Total og Irena utvikler prosjekter om fornybar energi, og allerede neste år vil disse implementeres i Kasakhstan. Dette er et godt tegn for oss; det viser at disse stabile investorene som har 20 års erfaring med å være i Kasakhstans olje- og gassektor, er villige til å etablere seg innen fornybar energi. Og vi håper at en rekke slike investorer som kjenner godt til Kasakhstan og landets lovgivning, vil komme med åpеne tanker og god kunnskap om Kasakhstan og vil investere i fornybar energi", sa Sospanova. Kasakhstan har 81 anlegg for produksjon av fornybar energi med en samlet kapasitet på mer enn 930 megawatt. På slutten av 2019 vil 86 prosjekter med en kapasitet