Karoline Andaur ny leder i WWF Verdens naturfond

Etter et halvår som konstituert leder av organisasjonen, blir Karoline Andaur ny generalsekretær i WWF.
Karoline Andaur har vært konstituert generalsekretær i WWF i et halvt år, og trer nå inn i rollen på permanent basis. © Ivan Tostrup / WWF Verdens naturfond.

– Siden jeg begynte i WWF i 2009 har jeg sagt at jeg har hatt drømmejobben. Det er utrolig gøy at jeg nå får mulighet til å lede organisasjonen i en både krevende og spennende tid, og ikke minst ved at vi har TV-aksjonen i år. Jeg er ydmyk og stolt over den tilliten som styret viser meg, og ser frem til å bygge WWF videre sammen med verdens beste kollegaer, sier hun.

Beste kandidaten kom internt fra

– Vi er svært glade for at vi fant den beste lederen internt i organisasjonen, sier styreleder Frode Hvattum. - Det er et samlet styre som står bak innstillingen. Kravene var høye og vi så etter noen med mange egenskaper: Solid ledererfaring, en samlende og synlig leder med erfaring fra å bygge gode team, ambisiøs, beslutningsdyktig og strategisk, og med god evne til å lytte. Dette mener vi Karoline kan levere på, sier Hvattum.

Karoline Andaur har vært konstituert generalsekretær i WWF i et halvt år. Hun trådde inn i stillingen etter å ha vært nestleder under Bård Vegar Solhjell, som ble utnevnt til Norad-direktør høsten 2019. Andaur har jobbet i WWF siden 2009, først som rådgiver, som leder av WWFs havarbeid, som fagsjef, ansvarlig for næringslivarbeidet og organisasjonsutvikling og så som nestleder. Andaur har gjennom årene har jobbet mye med WWFs internasjonale organisasjon og har god kjennskap til de store internasjonale miljø- og klimaspørsmålene.

Kjemper videre for en natur i balanse

– Nå som vi står midt i en dramatisk situasjon verden over grunnet koronaviruset, er vi blitt påminnet hvor viktig en intakt natur er for oss mennesker. Forstyrrer vi naturens likevekt, kan dette slå tilbake på oss selv. WWF vil fortsette å skape løsninger for å stagge klimaendringene, bevare mer natur og sørge for mindre utslipp. Det ser jeg fram til å være en del av, sier Andaur.

– Det er en spennende og utfordrende tid vi går inn i, og det er betryggende å ha en så engasjert og erfaren leder – og som kjenner WWF godt – ved roret, avslutter Hvattum.

Andaur har en mastergrad i sosialantropologi fra Universitet i Oslo med en bachelor i sosialpsykologi. Hun er opprinnelig fra Haugesund, men har bodd i Oslo siden 2000. Hun kom til WWF fra en jobb i budsjett- og komitesekretariatet på Stortinget.