Kapteinen teamer opp med sin far på «Dagen pappa grein»

Kapteinen har teamet opp med pappa Dag Øverland og slipper en akustisk versjon av «Dagen pappa grein» 11. desember.

Etter å ha sluppet P1-listede «Abstinenser» før sommeren, fulgte 21 år gamle Kapteinen fra Stavanger opp med Coucheron-produserte «Dagen pappa grein» i starten av november. En personlig låt med en tekst mange kan kjenne seg igjen i – å miste noen som står en nær til kreft, i dette tilfellet bestemor, og Kapteinens opplevelse av å se faren sin gråte for første gang. Nå har far og sønn teamet opp for en sår og nær akustisk versjon av «Dagen pappa grein».

«Pappa har vært min største musikalske inspirasjon og cheerleader, og det va på grunn av han at eg drive med musikk i dag, så han skal ha mye ros for å støtte musikkdrømmen. Det betyr veldig mye å kunne dele denne låta med han med tanke på historien om bestemor. Det e absolutt veldig fint å kunne dele tunge opplevelser med andre og fint at me har et så sterkt forhold at me kan gjør sånne ting sammen» - Kapteinen

Kapteinen og faren Dag Øverland har ikke laget musikk sammen tidligere, selv om faren lenge har pushet på å få til et lite familieband.

«..men eg ville ofte gjøre veldig mye aent enn å spille me pappa når eg va, yngre hehe. Det har blitt en del julesanger og gamle slagere for besteforeldre og familie men nå burde eg jo få han mer involvert!»

Og nå er faren aller først involvert i den akustiske versjonen av «Dagen pappa grein», hvor han spiller piano. Den originale versjonen av låta er med i Kreftforeningen sin kampanje «Menn snakk om det», som fokuserer på et viktig tema blant menn: om å åpne opp om sorg rundt død, da blant annet av kreft.

«Eg synes det er modig og flott gjort å dele et vanskelig og personlig tema på denne måten. Jeg håper sangen kan være en hjelp for mange ved sorg og tap, som vi alle opplever i livet.  Og vi menn kan alltid bli flinkere til å snakke om våre følelser rundt dette. Stas å få lov å ta del i dette prosjektet, hilsen stolt pappa!» - Dag Øverland

«Dagen pappa grein» ft. Dag Øverland (akustisk) er ute 11. desember.

_____

Siden Kjell Øverland plukket opp gitaren og debuterte som Kapteinen med «Mr. Fantastique» i mai i fjor har han imponert med både radiolistinger, streams og på scenen. Han har blant annet vært support på Arifs utsolgte høstturné og fylt scener på både Trondheim Calling og by:Larm, og hatt en produsent-finger med i spiller på både Arif og Philip Emilio sine siste album. Han slapp den egenproduserte mixtapen «en mixtape om kjærlighet» i fjor høst, og denne høsten lader han opp til slipp av EP’n «Døgn» på nyåret.