Elevorganisasjonen

Kan ikke kun være koronatiltak

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2021 økte satsinger på gjennomføring av videregående opplæring som følge av koronakrisen, en fortsettelse av vårens satsing “Utdanningsløftet”. Elevorganisasjonen er fornøyde, men forventer at dette fortsetter etter pandemien. “En god smakebit på det vi har bedt om lenge”, mener Kristin Schultz, leder av Elevorganisasjonen.

Kristin Schultz, leder av Elevorganisasjonen.

– Vi har lenge pekt på at frafallsproblematikken i videregående opplæring i stor grad handler om at skolen er lagt opp for en A4-elev som ikke finnes, og de som ikke klarer å presse seg inn i disse rammene, står i stor fare for å falle fra. Dette fikk vi bekreftet av Lied-utvalgets rapport i desember, og nå er vi fornøyde for at regjeringen setter av midler til å gi elevene mer valgfrihet i videregående opplæring , sier Schultz.

Regjeringen har for eksempel økt lærlingtilskuddet, gitt midler til forsøk med modulstrukturerte læreplaner for voksne i yrkesfag og utvidelse av ungdomsretten, så flere har mulighet til å fullføre videregående opplæring.

– Selv om vi er glade for disse satsingene, er det viktig for oss at dette er starten på en reform i videregående opplæring, og ikke kun koronatiltak. Til våren skal stortinget behandle en stortingsmelding om frafall i videregående, og da er det viktig at vi ser på tiltak som presenteres her, i resten av opplæringen også, sier elevlederen.

– Hvis dette ikke kun blir et koronatiltak kan vi nå se starten på et budsjett som tar elevenes gjennomføring på alvor, gjør det lavterskel å komme tilbake til videregående, og setter elevenes valgfrihet høyt. Det vi trenger er større satsinger, at regjeringen lover at dette fortsetter og at tiltakene som blir vedtatt til våren reflekteres i fremtidige statsbudsjett. Da kan vi si oss fornøyde, mener Schultz.

Kristin Schultz, leder
Tlf: 913 07 230‬
Mail: kristin@elev.no

Kristin Schultz, leder av Elevorganisasjonen.

Om Elevorganisasjonen

Elevorganisasjonen
Kolstadgata 1

Følg saker fra Elevorganisasjonen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Elevorganisasjonen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Elevorganisasjonen