Kan høstens FN-toppmøter redde verden?

Det spør norske miljø- og utviklingsorganisasjoner om under et frokost-webinar onsdag 16. juni. På 90 tettpakkede minutter får publikum en oppdatering på status etter de digitale forhandlingene som har foregått de siste ukene, og hva som står på agendaen framover. Programmet rommer fagfolk som Dag O. Hessen, forhandlingslederne for de ulike toppmøtene, og organisasjonene selv - før norske topp-politikere møtes til debatt.
Kan høstens FN-toppmøter redde verden? Foto: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media.

Naturavtale, klimaforhandlinger og matsystemer:

I høst går hele tre viktige FN-toppmøter av stabelen: I september møtes FN-landene i New York for å gjøre verdens matsystemer bærekraftige; I oktober samles man i Kunming, Kina, for å vedta en ny naturavtale som skal stanse tapet av arter og økosystemer, og i november er det klimatoppmøte i Glasgow som skal få fortgang i kampen mot menneskeskapte klimaendringer.

Utviklingsfondet, Spire, Naturvernforbundet og Regnskogfondet inviterer til frokost-webinar om hva som står på spill og om løsninger som må finnes på tvers av de tre utfordringene klimaendringer, naturtap og matsikkerhet.

- Det er ingen tvil om at verdens matsystemer er i krise. Klimaendringene truer verdens matproduksjon, og koronapandemien har forverret situasjonen. Høstens matsystemtoppmøte i New York blir avgjørende for verdens småbønder, sier Jan Thomas Odegard, leder av Utviklingsfondet.

- Bevaring av verdens regnskoger er avgjørende for å begrense klimaendringer, for å stanse tapet av biologisk mangfold og for nedbørsregulering og andre økosystemtjenester med kritisk betydning for verdens matforsyning, understreker Tørris Jæger, generalsekretær i Regnskogfondet.

Natur er et nøkkelelement i alle de tre toppmøtene: Bærekraftige matsystemer er helt avhengige av økosystemtjenester, opptak og lagring av klimagasser kan ikke løses uten bedre forvaltning av naturlige økosystemer og det dramatiske tapet av naturmangfold kan kun stanses med økt bevaring og mer bærekraftig bruk av natur. Velkommen til webinar!

Truls Gulowsen, leder av Naturvernforbundet følger opp:

- Klimaforhandlingene i Glasgow blir også utrolig viktige. Norge må nå bruke sin posisjon i forhandlingene på klimatoppmøtet til å legge press på store utslippsland. Det haster å få på plass et system som faktisk sørger for at utslippene kuttes.

Julie Rødje, leder av Spire, avslutter med å understreke at norske myndigheter må se toppmøtene i sammenheng:

- Det kan ikke være sånn at den ene hånden ikke vet hva den andre gjør. Det må lages en felles politikk i bunnen her, som sikrer mest mulig gjennomslag på tvers av de viktige toppmøtene.

Program:

Velkommen!

Oppvarming: Hva står på spill? v/ Dag O. Hessen

Forhandlere forteller: Status og framdrift på prosessene mot de tre toppmøtene

• Gaute Voigt-Hanssen, leder for KLDs forhandlingsdelegasjon for naturmangfold
  • Henrik Hallgrim Eriksen, forhandlingsleder for de internasjonale klimaforhandlingene
  • Lise Albrechtsen, spesialrådgiver fra UD på matsikkerhet og koordinator for arbeidet mot Matsystemtoppmøtet

Synspunkter fra Naturvernforbundet, Spire, Utviklingsfondet og Regnskogfondet, som alle følger ulike deler av forhandlingene som pågår.

Politisk halvtime: Samtale med et knippe politikere om hva de vil gjøre for å sikre ambisiøse internasjonale mål og god nasjonal oppfølging. Samtalen ledes av Julie Rødje.

Det blir anledning til å komme med spørsmål fra publikum under webinaret.

Trykk her for å komme til siden hvor webinaret vil streames.

Jan Thomas Odegard, daglig leder i Utviklingsfondet. Foto: Utviklingsfondet
Julie Rødje, leder av Spire. Foto: Spire
Tørris Jæger, generalsekretær i Regnskogfondet. Foto: Regnskogfondet.
Truls Gulowsen, leder for Naturvernforbundet. Foto: Monica Løvdahl / Wikipedia

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi investerer i gode løsninger som gjør at flere kan få en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.