Volkswagen

Kan få opp mot 90 prosent elbilsalg i 2021

Del

Fremleggelsen av statsbudsjettet i dag bidrar til at Norges største bilimportør opprettholder troen på 2025-målet. Harald A. Møller AS forventer nå en elbilandel på opp mot 90 prosent for egne personbilmerker allerede neste år.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør, Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør, Harald A. Møller AS

Med dagens statsbudsjettforslag ønsker Regjeringen å videreføre de viktigste elbilinsentivene. Det legger til rette for at Harald A. Møller AS kan realisere sine store elbilambisjoner for 2021

Harald A. Møller AS er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og SEAT, som alle har rullet ut offensive elbilsatsinger. I tillegg representerer de Volkswagen Nyttekjøretøy, som også har elektriske ambisjoner. Neste år forventer Harald A. Møller totalt at nærmere ni av ti nye personbiler fra egne merker er fullelektriske.

- Forslaget til statsbudsjett vil sørge for å opprettholde farten på elbilsalget i 2021. Vi selger både bensin, diesel, ladbare hybrider og elbiler, og vi ser på nært hold hvordan endringer i avgiftene påvirker kundenes valg. En fortsatt kraftfull prioritering av elbilinsentivene er en forutsetning for videre elektrifisering, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Den norske Volkswagen-importøren mener at Regjeringens fremleggelse av statsbudsjett i dag er et nytt skritt på vei mot et utslippsfritt nybilmarked i 2025. For egne merker er det forventninger om at Harald A. Møller kan nå denne milepælen allerede i 2023. Samtidig er Harald A. Møller opptatt av at man fortsatt må ta hensyn til kunder som i dag ikke ønsker eller kan velge fullelektrisk.

- Forutsigbarhet er viktig både for kundene og bransjen. Nå kan vi med større sikkerhet si at vi skal nå målet om 90 prosent elbilsalg neste år, og kundene har tilgang til et enda bredere utvalg elbiler i de fleste segmenter i 2021, sier Hekneby.

I Regjeringens budsjettforslag foreslås det å stramme inn kravene for å maksimalt vektfradrag for ladbare hybrider. Regjeringens forslag er at maksimalt fradrag krever en elektrisk rekkevidde på 75 km, mot dagens 50 km. I tillegg foreslås det økte satser i CO2-komponenten for både person- og varebiler.

- Det mangler infrastruktur for lading i deler av landet som innebærer at enkelte kunder har behov for å velge biler med forbrenningsmotor. Det er viktig at alternativene til elbil ikke utelukkes av økte avgifter før det er mulig for hele markedet å velge nullutslippsalternativene, sier Hekneby.

Volkswagen-konsernet i Tyskland følger utviklingen i det norske markedet tett, da Norge lenge har vært et foregangsland på elektrifisering av bilbransjen. Den nye elbilplattformen MEB er utgangspunktet for konsernets neste generasjon elbiler, hvor Volkswagen ID.3 ble første modell i markedet. Fra samme plattform kommer nå elbiler med lang rekkevidde i flere segmenter og priskategorier.

Gjennom de kommende par årene forventes det en kraftig utvidelse av elbilutvalget, og alle de store bilprodusentene har elektrifisering på agendaen. Tilstrekkelig elbilutvalg i alle segmenter trekkes frem som en åpenbar forutsetning for at 2025-målet nås.    

- Vi nærmer oss en situasjon hvor nær sagt alle kundebehov kan dekkes av elbilutvalget, men ser samtidig at insentivene i avgiftssystemet er avgjørende for at de skal ha nok konkurransekraft til å ta hele markedet, sier Hekneby.

Innen varebilsegmentet er situasjonen noe annerledes, og elektrifiseringen av denne delen av markedet ligger etter personbilmarkedet. Det legger også føringer for utformingen av avgiftene.

- Varebilene og Volkswagen Nyttekjøretøy skal også elektrifiseres, men det kan ikke gjøres i samme tempo som vi ser for personbilene. Derfor må vi smøre oss med mer tålmodighet her, og sikre at insentivene og infrastrukturen tilpasses andre behov og en annen tidslinje for varebilene, sier Hekneby.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør, Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør, Harald A. Møller AS
Last ned bilde
Volkswagen ID.3 1st
Volkswagen ID.3 1st
Last ned bilde
SEAT Mii electric
SEAT Mii electric
Last ned bilde
Audi e-tron
Audi e-tron
Last ned bilde
SKODA ENYAQ iV
SKODA ENYAQ iV
Last ned bilde
Volkswagen e-Crafter
Volkswagen e-Crafter
Last ned bilde

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.volkswagen.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg saker fra Volkswagen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volkswagen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom