Kampanje mot piratvarer under Black Week

Black Week er høysesong for kjøp av merkevarer, og i år vil store deler av handelen foregå via nettet. Nå advarer Patentstyret mot piratkopier fra useriøse nettbutikker.
Mange netthandlere risikerer å motta pirat-varer. Foto: iStock

Netthandelen økte betydelig under pandemien. I takt med trenden, har også mye av handelen med falske varer flyttet seg over til nettbaserte løsninger. Under Black Week er Patentstyret bekymret for at nordmenn skal kjøpe enda flere piratkopier.

Nordmenns handlevaner viser at piratkopiering berører svært mange, sier seniorrådgiver Hedvig Bengston i Patentstyret. Hun påpeker at kopivarer utgjør en helse- og sikkerhetsrisiko fordi det er umulig å vite hva falske produkter inneholder.

Vi vet også at organiserte kriminelle står bak mye av piratvarehandelen internasjonalt, sier Bengston.

Farlige produkter
En landsomfattende undersøkelse om netthandel og piratkopier som Patentstyret og Tolletaten gjennomførte i vår, viser at 22 prosent av norske netthandlere har mottatt eller mistenker å ha mottatt en kopivare. 43 prosent var usikre på om varen de kjøper er ekte eller falsk. Det er innen kategoriene klær, sko, og elektronikk at nordmenn oppgir å kjøpe mest kopivarer. Dette er produkter mange kjøper under Black Week.

Piratkopier har dessuten spredd seg til vareslag som husholdningsartikler, mat- og drikkevarer, sportsutstyr, sprøytemidler, medisiner, leker og bildeler. Til sammen utgjør potensielt farlige produkter 42 prosent av piratkopiene folk kjøper på nett, ifølge den omtalte undersøkelsen.

Europols trusselrapport
Også internasjonale undersøkelser, trender og rapporter viser at piratvarer kjøpt på nettet er et stort samfunnsproblem. Ferske tall fra EU viser at hele 5,8 prosent av alle varer som importeres til Europa er piratkopier. I sin trusselrapport for 2022 – 2026 utpeker Europol piratkopiering som prioritert område, på linje med annen organisert kriminalitet som narkotika, menneskehandel og våpenhandel.

Les mer om piratkopiering på myndighetenes opplysningsside Velgekte.no

5 spørsmål til netthandlere som vil unngå piratvarer
1. Er prisen for god til å være sann?
2. Har andre hatt dårlige erfaringer?
3. Har nettbutikken kontaktinfo?
4. Er det dårlig språk og rare skrivefeil?
5. Er domenenavnet merkelig?

Mange netthandlere risikerer å motta pirat-varer. Foto: iStock
Juridisk seniorrådgiver i Patentstyret, Hedvig Bengston. Foto: Patentstyret / T. Isaksen