Kaldt på kontoret? Be sjefen gjøre dette

- Ikke godta at arbeidsgiver skrur av varmen og ber deg ta på tykke klær, sier NITO-advokat Rannveig Arthur.
Rannveig Arthur, advokat i NITO. Foto: NITO/Bjarne Krogsad

Lave temperaturer og høye strømpriser har gjort at mange arbeidsplasser har varslet at de vil senke temperaturen i bygg og kontorlokaler for å spare penger. NITO ber arbeidsgiverne om å ta hensyn til de ansatte.

- Ingen er tjent med kalde ansatte som mister både trivsel og motivasjon på arbeidsplassen. Arbeidsgiver bør gå i dialog med de ansatte og sikre medbestemmelse og involvering, sier Arthur.

Ifølge Arbeidstilsynets anbefalinger bør temperaturen ligge over 19 grader i kontorlokaler og andre arbeidsplasser hvor lett fysisk arbeid gjennomføres.

Konsekvenser ved å jobbe over lengre tid i lokaler uten tilstrekkelig varme, kan være nedsatt evne til å jobbe effektivt og riktig.

Selv om kontoret oppleves veldig kaldt, påpeker NITO-advokaten at du ikke har rett til å gå hjem grunnet temperaturproblemene alene. Ta opp problemet med arbeidsgiver, gjerne via tillitsvalgt, verneombudet eller arbeidsmiljøutvalget.

- Det er arbeidsgivers ansvar å passe på og legge til rette for et godt inneklima for arbeidstakere. Dersom du som ansatt opplever at temperaturen på kontoret går ut over din jobb, anbefaler vi at du tar dette opp med nærmeste sjef, din tillitsvalgte, arbeidsmiljøutvalget eller verneombudet på din arbeidsplass, avslutter Arthur.

Rannveig Arthur, advokat i NITO. Foto: NITO/Bjarne Krogsad
Illustrasjonsfoto: NITO/Bjarne Krogstad

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 106.000 medlemmer.