Fjord Line (T)

Justerte ruteplaner for MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord for høst- og vinterperioden

Fjord Line tar grep for å redusere sitt energibruk i et stramt europeisk energimarked. Det er de to naturgass (LNG) drevne skipene på strekningene Bergen-Stavanger-Hirtshals og Langesund-Hirtshals som får nye ruteplaner, henholdsvis MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord. Endringene gjelder fra 5. september til 31. mars 2023.

- Vi står overfor en ny virkelighet og blir nødt til å tilpasse oss. De økte prisene på energi rammer alle, inkludert oss. Det er spesielt våre omkostninger til det mer miljøvennlige alternativet LNG, som har skutt til værs. På bakgrunn av dette ser vi oss nødt til å midlertidig endre ruteplanen for to LNG-skip, sier Brian Thorsted Hansen, CEO i Fjord Line

Begge skipene vil fortsatt betjene rutene mellom Bergen, Stavanger, Langesund og Hirtshals, men med redusert frekvens og endrede avgangs- og ankomsttider. Passasjerer som påvirkes av de nye endringene, vil bli informert.

- Vi har prioritert å finne en løsning hvor vi vesentlig reduserer energibruket vårt samtidig som vi sikrer et godt tilbud til våre passasjerer og fraktkunder. Derfor opprettholder vi driften av begge skipene og med anløp i alle fire havner, sier Hansen.

Brian Thorsted Hansen

Om Fjord Line (T)

Fjord Line (T)

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21 prosent. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.