Junior VM i curling starter på lørdag

Denne uken reiser to norske lag til Füssen i Tyskland for å representere Norge i VM junior. Mesterskapet starter lørdag 25. februar, med sluttspill helgen etter. I fjor ble det to fjerdeplasser på juniorlandslagene, i år er de sultne på medaljer.
Norges juniorlandslag i aksjon i VM i fjor. Fra venstre: Sander Lunde Moen, Tinius Haslev Nordbye og Magnus Lunde Lillebø. (Foto: WCF / Cheyenne Boone)

Jenter fra Trøndelag og Haugesund

Tre av jentene som representerte Norge i VM i fjor er også på laget i år. Skip Torild Bjørnstad har med seg Nora Østgård som viseskip og Ingeborg Forbregd som toer. Ny på laget er Eilin Kjærland som ener og Siri Østgård som reserve. Siri og Nora er fra Trondheim, Ingeborg og Torild er fra Oppdal, mens Eilin er fra Haugesund, men bor i Lillehammer.

Under fjorårets VM endte det til slutt med en fjerdeplass etter tap i semifinalen mot Sverige og tap i bronsefinalen mot USA. Laget kom seg derimot gjennom grunnspillet som beste rangerte lag med syv seire og to tap.

Lag Bjørnstad har hatt en god sesong så langt i år. De stakk blant annet av med seieren og var ubeseiret under NM junior. De vant EJCT Oslo og tok en tredjeplass i NJCT Lillehammer Junior Classic.

Jentene har sin åpningskamp mot Canada lørdag kl. 09:00.

Guttelag fra Lillehammer

For guttene er hele laget fra Lillehammer og er det samme laget som representerte Norge under fjorårets VM junior. Firer og viseskip Grunde Buraas har med seg skip og treer Lukas Høstmælingen, toer Magnus Lunde Lillebø, ener Tinius Haslev Nordbye og reserve Sander Lunde Moen.

Som jentene så endte også guttene på en fjerdeplass i fjor etter tap i semifinalen mot Skottland og tap i bronsefinalen mot Canada.

Lag Mosetertoppen Skiline/Høstmælingen, som de heter til vanlig, har hatt en god sesong til nå. De fikk med seg en tredjeplass i Baden Masters i høst, etter tap mot lag Walstad i semifinalen. Videre var de i Canada for å spille Hearing Life Tour Challenge Tier 2, hvor de endte med en hederlig femteplass. Nylig vant de NJCT Lillehammer Junior Classic på hjemmebane.

Guttene møter Tyskland i sin første kamp lørdag kl. 14:00.

Jentene i aksjon i VM Junior i fjor. Fra venstre: Torild Bjørnstad, Ingeborg Forbregd og Nora Østgård. (Foto: WCF / Cheyenne Boone)