Juletoget kjørte Bergensbanen - les hvorfor
Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Nå er toget i midlertidig arbeid med å teste det nye signalsystemet, ERTMS.
Dagens signalsystem er gammelt og modent for fornyelse. Derfor bygger Bane NOR et nytt, digitalt og moderne signalsystem i hele landet trinnvis frem mot 2032. Det nye signalsystemet skal gi et bedre togtilbud, med flere tog i rute for gods og passasjerer.
Juletoget oversetter mellom nye og gamle tider
– Nå tester vi at det nye systemet i toget snakker godt med dagens signalsystem på Bergensbanen. Toget er utstyrt med en oversetter mellom nytt og gammelt signalsystem, sånn at vi kan kjøre over hele landet uavhengig av signalsystem, sier Jan Andre Nomerstad, som sammen med Steinar Nilsskog er testfører i ERTMS-programmet.
Bane NOR tester det nye signalsystemet både i testlaboratorium og i sporet.
– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, sier Nomerstad.
Tester også uten julebling
Over 2000 førere fra togselskapene, Bane NOR Transport og Spordrift skal ha opplæring i det nye systemet.
– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem.
I jula skal testtoget ta en velfortjent ferie på stasjoneringsstedet på Grorud.
FAKTA - Dette er ERTMS
- ERTMS er forkortelsen for European Rail Traffic Management System, og er et felles signalsystem for hele Europa.
- Prosjektet skal gi en bedre reisehverdag for passasjerer og gods med flere tog i rute.
- Digitaliseringen kan på lengre sikt gi bedre kapasitet, gjøre det enklere å reise med tog over landegrenser, og redusere kostnader til drift og vedlikehold.
- Prosjektet omfatter hele den norske jernbanen, det vil si over 4000 km jernbane og over 330 stasjoner.
- Første strekning som får ERTMS er Gjøvikbanen i 2023. I 2032 skal alle strekninger være styrt av det nye signalsystemet.
Flere bilder / video kan sendes ved spesiell henvendelse til pressekontakt Hedda Nossen.
Nøkkelord
Kontakter
Hedda Andrea NossenSeniorrådgiver kommunikasjonBane NOR Drift og teknologi
Tel:474 83 590hedda.nossen@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen23.9.2024 14:40:49 CEST | Pressemelding
Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.
Raumabanen fyller 100 år20.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av verdens vakreste jernbanestrekninger fyller 100 år. Bane NOR og Jernbanedirektoratet inviterer til folkefest fredag 20. september.
Bane NOR-ekspert til Brussel for å lede europeisk samarbeidsgruppe5.9.2024 12:05:00 CEST | Pressemelding
Konserndirektøren for digitalisering og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, har takket ja til å ta over stafettpinnen som administrerende direktør for den europeiske organisasjonen ERTMS Users Group etter nederlandske Michel Ruesen. Målet er å øke konkurransekraften til jernbanen i Europa.
Bane NOR har inngått samarbeid med Forsvaret og svenske Försvarsmakten om innkjøp av nye jernbanevogner13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som et resultat av nordisk samarbeid har Bane NOR inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten. Dette gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
Ny teknologi skal forhindre ulykker på planoverganger8.8.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år skjer det i underkant av 700 uønskede hendelser på planoverganger her i landet. Nå tar Bane NOR i bruk elektronisk overvåkning på 39 av de mest ulykkesutsatte planovergangene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom