Julegave som gir varme og håp

Etter initiativ fra medarbeiderne donerer de ansatte i Rambøll og Henning Larsen sin julegave til en veldedig organisasjon. For tredje år på rad ble Ingeniører uten grenser (IUG) stemt frem som organisasjonen flest ønsket å støtte. De mottar 630.000,- kroner i 2021, og har samlet fått nærmere to millioner kroner de siste tre årene fra de ansatte i Rambøll og Henning Larsen.
Ansatte i Rambøll og Henning Larsen har bestemt at årets julegave går til Ingeniører uten grenser (IUG). Her Partner og Fundraisingansvarlig i IUG, Heidi Hovland Bergfald sammen med Ole-Petter Thunes, administrerende direktør i Rambøll Norge. Foto: Rambøll

- I stedet for å få et gavekort man bruker til å kjøpe seg et par vinglass eller en lysestake man egentlig ikke trenger, velger våre ansatte å støtte Ingeniører uten grenser. Det er vi stolte av, og det er ekstra gledelig at pengene går til en organisasjon som deler vår visjon om å skape bærekraftige samfunn hvor mennesker og natur blomstrer, sier administrerende direktør Ole-Petter Thunes.

Ingeniører uten grenser formidler ingeniørkompetanse og teknologi til prosjekter i lavinntektsland. Prosjektene er forankret i lokale behov, fremmer bærekraftig teknologi, og løsninger eies og driftes av det lokale samfunnet. Det bidrar til at mennesker kan få en bedre hverdag!

- Ingeniører uten grenser er en liten organisasjon som skal utrette store ting, og det er generøse bidrag som det vi får av Rambøll og Henning Larsen som gjør det mulig. I tillegg har de ansatte som engasjerer seg hos oss frivillig, og begge deler er vi veldig takknemlige for, sier Partner og Fundraisingansvarlig i IUG, Heidi Hovland Bergfald med et smil.

Fra plastavfall til varme

Hun forteller at bidraget fra Rambøll og Henning Larsen vil komme godt med i flere prosjekter, men at deler av julegaven øremerkes til et bestemt prosjekt – Waste for Warmth.

- Det er millioner av flyktninger som lever i midlertidige leirer i Midtøsten, og bare i Tyrkia er det nå om lag 3,6 millioner syriske flyktninger, forteller Bergfald.

Mangel på beskyttelse mot kalde vintre er blant de mange utfordringene mennesker på flukt opplever.

- Gjennom et innovasjonsprosjekt, som også støttes av Innovasjon Norge, har IUG bidratt til utvikling av en maskin og prosess for gjenvinning av plastavfall som kan brukes til å isolere telt i flyktningleire på vinterstid. Isolasjonsmaterialet – polyfloss – har vært testet i år, og prosjektet skal skaleres videre i årene som kommer, forklarer hun.

Muligheter for oppvarming av telt er kostbare og energiintensive, og isolasjon av telt er dyrt. Dagens løsninger belager seg på distribusjon av tepper, ovner og drivstoff, som igjen øker levekostnadene for flyktninger, innebærer økt helserisiko og kan være skadelig for miljøet.

I 2022 er målet til IUG at deres bærekraftige alternativ kan tas i bruk.

- Neste steg i Waste for Warmth-prosjektet er å teste isolasjonspanelene i boliger for flyktninger i Syria, og jobbe videre med modeller for produksjon og bruk i flyktningeleirer, sier Bergfald.

Mer om Waste for Warmth på IUG sitt webinar 16. desember

Lær mer om IUG sitt humanitære innovasjonsprosjekt Waste for Warmth ved å delta på webinar torsdag 16. desember.

Gjennom et innovasjonsprosjekt, som også støttes av Innovasjon Norge, har IUG bidratt til utvikling av en maskin og prosess for gjenvinning av plastavfall som kan brukes til å isolere telt i flyktningleire på vinterstid. Isolasjonsmaterialet – polyfloss – har vært testet i år, og prosjektet skal skaleres videre i årene som kommer Foto: Ingeniører uten grenser

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls mer enn 18 000 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.