Jørn-Tommy Schjelderup ny administrerende direktør i PBL

Jørn-Tommy Schjelderup (53) er ansatt som administrerende direktør i PBL (Private Barnehagers Landsforbund). Med 20 års fartstid i sentrale stillinger i PBL er han en av dem som kjenner norsk barnehagesektor aller best.
Jørn-Tommy Schjelderup ble fredag presentert for de ansatte som ny administrerende direktør i PBL (Private Barnehagers Landsforbund).

– Det er både en glede og en ære å få denne tilliten fra styret. Barnehagesektoren og medlemsbarnehagene er inne i en krevende tid. Men vår organisasjon er godt rustet til å gjøre en god og viktig jobb for barna og medlemsbarnehagene. Det ser jeg frem til fortsatt å kunne bidra til, sier Jørn-Tommy Schjelderup.

Han har vært konstituert i stillingen etter at Anne Lindboe sa opp ved nyttår.

Fredag kunngjorde styreleder Eirik Husby overfor de ansatte i PBL at Schjelderup har takket ja til å bli organisasjonens administrerende direktør på fast basis.

Rett mann på rett plass

Styrelederen er sikker på at Jørn-Tommy Schjelderup er rett mann på rett plass.

– Vi i styret er veldig glade for å få på plass denne løsningen. Jørn-Tommy kjenner barnehagesektoren bedre enn de fleste, og han kjenner PBL-organisasjonen bedre enn kanskje noen andre. Han har vært en sentral drivkraft i PBLs arbeid helt siden før barnehageforliket, og han har vist evne både til å gjøre langsiktige strategiske vurderinger og til å engasjere seg i de daglige gjøremål i hele organisasjonen, sier styreleder Eirik Husby.

PBL er en landsomfattende interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager. Organisasjonen har nærmere 2.100 medlemsbarnehager i mer enn 200 kommuner. PBLs medlemsbarnehager sysselsetter ansatte i mer enn 30.000 årsverk.

Mange år som viseadministrerende

Jørn-Tommy Schjelderup er utdannet innenfor blant annet engelsk, økonomi og ledelse fra USA og Norge. I år 2001 ble han håndplukket til en nyopprettet stilling som kommunikasjonsansvarlig i PBL.

Siden 2014 har Schjelderup vært viseadministrerende direktør og senere også organisasjonsdirektør i PBL.

– Jørn-Tommy har god rolleforståelse, er utviklingsorientert og opptatt av å levere gode resultater til beste for alle medlemmer. Han er en pådriver som vil bidra til at PBL også i fremtiden har en sterk posisjon i sektoren og for alle typer medlemmer, begrunner Husby etter kunngjøringen fredag.

– Alle barn fortjener en god barnehage

Schjelderup sier at norsk barnehagesektor har hatt en eventyrlig utvikling i løpet av de siste 20 årene. Men han påpeker at jobben på langt nær er gjort:

– Vi skal ha barnehager der hvert enkelt barn blir sett og der behovene deres blir tatt på alvor. Det er det veldig mange gode barnehager der ute som er flinke til. Men kvaliteten varierer fortsatt for mye. Alle barn fortjener å gå i en god barnehage. Og skal vi gi alle barn den barnehagen de fortjener, må vi bygge videre på suksessen med barnehageforliket, ikke risikere å rive ned gode tilbud og på den måten sette utviklingen mange år tilbake. Og vi må sikre at alle typer barnehager har rammevilkår til å kunne levere gode tilbud i tråd med gjeldende krav til kvalitet, sier Jørn-Tommy Schjelderup.

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) er en landsomfattende interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager.