Jon Sandnes er Standard Norges nye styreleder

Jon Sandnes mener standardisering er helt avgjørende for at samfunnet skal kunne levere bærekraftige løsninger i tiden framover. Han tar over etter tidligere leder av Statsbygg Øyvind Christoffersen, som har sittet som styreleder i to perioder.

Jon Sandnes, som har ledet BNL med stø hånd gjennom mange år, tiltrådte 2. juni som spesialrådgiver for et NHO-prosjekt knyttet til Fremtidens lønn og tariff. Han har allerede flere år bak seg som styremedlem i Standard Norge.

Med Øyvind Christoffersen på toppen har Standard Norge utviklet en ambisiøs strategi og tatt store utviklingssteg. Sterke trender knyttet til blant annet digitalisering, automatisering, bransjeglidning og klima- og miljøutfordringer har gitt nye muligheter for standardiseringen i den tiden Christoffersen har ledet styret.

Den nye styrelederen, Jon Sandnes, mener standardisering er avgjørende for at samfunnet skal kunne levere bærekraftige løsninger.

-          Skal vi som samfunn ta vårt ansvar og levere på FNs bærekraftsmål så er strategien samlet i det 17. bærekraftmålet, nemlig det som handler om samarbeid. Utvikling av standarder er samarbeid satt i system. Standard Norge invitere alle interessenter til et samarbeid om nødvendige forhold som må standardiseres. Arbeidsformen bidrar til eierskap, gjennomføringsevne, åpenhet og transparens, påpeker Sandnes.

Sandnes har gjennom sin ledelse i BNL tydeliggjort viktigheten av digitalisering i byggenæringen og samfunnet generelt.

-          Vi lever alle i en verden der store datamengder digitaliseres. Skal digitalisering fungere som en god verktøykasse innenfor de forskjellige næringene så er standardisering en nødvendighet, og stikk i strid med hva noen kan tenke bidrar det også til innovasjon og vekst, understreker han.

Den nye styrelederen ser fram til å bidra til å sette standardisering ytterligere på kartet i samfunnet sammen med en kompetent organisasjon.

-          Det er med stor ydmykhet jeg går inn i rollen som styreleder, men er veldig glad for at Standard Norge har både en ledelse og ansatte som er godt kvalifisert og godt rustet til å gjøre denne viktige samfunnsoppgaven, sier han.

Jon Sandnes (Foto: Nicolas Tourrenc / Standard Norge)

Standard Norge utvikler og forvalter standarder i Norge, og har enerett på å utgi Norsk Standard. Medlemmene våre er både næringsliv, myndigheter, interesseorganisasjoner, forbrukerorganisasjoner, forskningsinstitusjoner og andre. Over 3 000 norske eksperter er med i standardiseringsarbeid i regi av Standard Norge på nasjonalt eller internasjonalt plan.

OsloMet og Standard Norge vil løse viktige samfunnsoppgaver gjennom standardisering16.3.2022 11:41:41 CET | Pressemelding

OsloMet - storbyuniversitetet og Standard Norge har inngått en samarbeidsavtale. Et styrket samarbeid skal bidra til at viktige samfunnsoppgaver blir løst på en enda bedre måte. Avtalen som ble underskrevet under et arrangement hos OsloMet mandag, innebærer blant annet samarbeid om forskning, undervisning og formidling i tillegg til utvikling av nasjonale og internasjonale standarder.