Jon-Erik Lunøe blir ny administrerende direktør i Bane NOR Eiendom

Jon-Erik Lunøe (56) er ansatt som ny administrerende direktør i Bane NOR Eiendom AS. Til høsten etterfølger han Petter Eiken som har valgt å fratre etter en lang karriere i norsk næringsliv.
Jon-Erik Lunøe er ansatt som administrerende direktør i Bane NOR Eiendom

Jon-Erik Lunøe kommer fra stillingen som daglig leder i eiendomsutviklingsselskapet Ulven AS, et heleid datterselskap av OBOS. Han har bred erfaring fra eiendoms- og entreprenørbransjen både som leder, fagperson og rådgiver. Størsteparten av karrieren har Lunøe jobbet i større konsern, som OBOS, Selvaag og NCC. Han har også noen års internasjonal erfaring.

Av utdannelse er Lunøe sivilingeniør bygg og anlegg fra Manchester i England. I tillegg har han en mastergrad i prosjektledelse fra samme sted.

- Å jobbe i OBOS har vært givende og utviklende, og det er vemodig å ta farvel med gode kolleger. Når det er sagt, ser jeg veldig fram til å lede Bane NOR Eiendom og bli en del av Bane NOR-konsernet. Jeg opplever Bane NOR Eiendom som et spennende selskap med et stort potensial. Selskapet eier mange sentrale eiendommer ved knutepunkt rundt om i landet, og forvalter en viktig del av norsk jernbanehistorie. Samtidig er selskapet også en viktig bidragsyter i utviklingen av fremtidens byer og steder. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med organisasjonen, og vil bruke min kunnskap og erfaring til å gi virksomheten et ytterligere løft og sette bærekraft enda klarere på agendaen, sier Lunøe.

Konsernsjef i Bane NOR og styreleder i Bane NOR Eiendom AS, Gorm Frimannslund, er godt fornøyd med ansettelsen av Jon-Erik Lunøe.

- Jon-Eriks bakgrunn og kompetanse gjør ham svært godt kvalifisert til å lede Bane NOR Eiendom, og jeg ønsker ham hjertelig velkommen. Med sin erfaring fra andre selskaper og sitt sterke fokus på bærekraft kan han tilføre friske tanker og ny inspirasjon til vår mangfoldige eiendomsvirksomhet. Jeg ser også frem til å få ham som medlem i konsernledelsen, sier Frimannslund.

Jon-Erik Lunøe er ansatt som administrerende direktør i Bane NOR Eiendom
Jon-Erik Lunøe

Bane NOR Eiendom - Norges ledende knutepunktutvikler

Bane NOR Eiendom eier, forvalter og utvikler jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 46 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Bane NOR Eiendom har 200 ansatte. Porteføljen omfatter totalt ca. 1.700 bygg og ca. 3.800 leiekontrakter. Virksomheten har mer enn 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter, og de årlige investeringene utgjør ca. 1,2 milliarder kroner.