Johan Folkunger blir ny adm. dir. i DNV Imatis, sikter mot betydelig internasjonal ekspansjon

DNV Imatis, som leverer digitale helsetjenester, har ansatt Johan Folkunger som ny administrerende direktør. Den nye direktøren skal blant annet bidra til betydelig internasjonal ekspansjon for selskapet.
Johan Folkunger, ny adm. dir. i DNV Imatis

Folkunger tar med seg over 20 års erfaring fra ledende, fremgangsrike virksomheter innen global helse og medisinsk teknologi. Hans oppgave blir å lede selskapets internasjonale ekspansjons- og innovasjonsstrategi.

DNV Imatis bidrar til å fremskynde digitaliseringen i helsevesenet ved å hjelpe medisinske, kliniske og administrative avdelinger til å samarbeide mer effektivt. Dette skjer ved at DNV Imatis’ systemer integrerer og samler data fra alle områder av virksomheten på ett sted, samt synliggjør den på en enkel og lettfattelig måte, i sanntid. Personellet på sykehus, klinikker og andre helseinstitusjoner kan dermed koordinere pleie og omsorg, håndtere oppgaver og kommunisere mer effektivt, slik at pasientene får en sømløs opplevelse.

«Johan er den rette personen til å lede DNV Imatis gjennom neste vekstfase», sier Liv Hovem, styreleder for DNV Imatis og leder for forretningsområdet Accelerator i DNV. «Hans imponerende meritter innen skalering av teknologiselskaper i svært konkurransepregede offentlige og private helsesystemer internasjonalt, vil spille en avgjørende rolle i DNV Imatis’ ambisjon om å bli en betydelig aktør på det globale helsemarkedet.»

DNV Imatis har ledet an både på det kliniske markedet og på pasientlogistikkmarkedet i Norge de siste to tiårene. Selskapets løsninger har også bidratt til økt effektivitet på sykehus i Finland, Sverige, Australia, Canada og Sveits. Selskapet ble kjøpt av DNV i 2021 som et ledd i den globale kvalitetssikrings- og risikohåndteringsleverandørens inntreden på det digitale helsemarkedet. DNV benytter sitt sterke varemerke og sin globale infrastruktur til å utvikle DNV Imatis internasjonalt samt innføre nye produkter og tjenester for den digitale helsetjenesten.

«Jeg ser frem til å bli en del av DNV Imatis, et selskap jeg lenge har beundret for engasjementet innen kundeorientert innovasjon», sier Johan Folkunger, adm. direktør ved DNV Imatis. «DNV Imatis-teamet har virkelig forbedret pasient- og personellopplevelsen for tusenvis av mennesker. Fremgangen er basert på de ansattes iherdige innsats for å forstå hva helsetjenesten trenger for å gjøre den beste jobben for pasientene sine. DNV Imatis’ fleksible teknologi muliggjør respons og omstilling som virkelig gjør en forskjell. Denne arven og kulturen danner grunnlaget for selskapets suksess.»

Folkunger kommer til DNV Imatis fra stillingen som adm. dir. i SpectraCure AB, det svenske Nasdaq-noterte selskapet som utvikler fremtidssystemer for behandling av interstitielle solide kreftsvulster. I løpet av de siste tyve årene har han hatt flere stillinger innen medisinske teknologivirksomheter, blant annet i Phillips Healthcare, MedCap AB og Ortivus Group.

«Jeg er glad for å kunne ønske Johan velkommen til DNV Imatis. Hans erfaring med å få det beste ut av kommersielle, tekniske og operasjonelle team,  kombinert med evnen til å løse konkrete kundeutfordringer, vil gjøre ham til en god leder for selskapet. Jeg ser frem til å samarbeide med ham om å fremskynde den digitale omstillingen i helsevesenet», sier Morten Andresen, grunnlegger av DNV Imatis.

Johan Folkunger, ny adm. dir. i DNV Imatis
Johan Folkunger, adm. dir. i DNV Imatis
Liv Astri Hovem, direktør for DNV Accelarator
Imatis' løsning i bruk på et norsk sykehus

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.

DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.