Jimmy Øien bak Restaurant Rest vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris

Det er en ære å få dele ut Ingrid Espelid Matkulturpris for 2022 til Jimmy Øien. En av Norges fremste kokker som har løftet bærekraft inn i kokkekunsten, og virkelig beviser at nydelig mat kan lages av alt, og at ingenting trenger å kastes, sa statssekretær Wenche Westberg da hun delte ut den 29. utgaven av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris på Fagdag Norsk Mat i Stavanger.
Jimmy Øien vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris for 2022. Her med alle finalistene. F.v. Adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist, finalist Halvar Ellingsen, vinner Jimmy Øien, finalist Heidi Bjerkan, finalist Johnny Trasti og statssekretær i landbruks- og matdepartementet Wenche Westberg som stod for tildelingen. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.

Den 29. utgaven av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skulle i år gå til en ildsjel innen hotell- og restaurantbransjen som har tatt tilbake tradisjonen med å bruke lokale råvarer til det fulle og ikke lar noe gå til spille.

- Alle finalistene er forbilder i å ta Ingrid Espelid Hovigs generasjon på alvor, og de er alle vinnere på hvert sitt vis. Disse fremragende kokkene baner vei og vi har alle noe å lære av dem når det gjelder å bruke sansene, følge sesongene og kaste mindre. Jimmy Øien er en særdeles verdig vinner, med et brennende hjerte for bærekraft og mat. Å bestemme seg for å sikte mot en nullutslippsrestaurant som lager mat av råvarer andre kaster, er rått. Og klare det, er fantastisk! Det er bare å gratulere, sier statssekretær i Landbruks- og matdepartementet Wenche Westberg.

- Dette er helt uventet, og veldig gøy! Jeg har stemt på Heidi selv, sier en tydelig stolt og overrasket Jimmy Øien om prisen.

- Ingrid Espelid Hovigs generasjon brukte lokale råvarer til det fulle, og ingenting gikk til spille. Akkurat sånn vil jeg drive REST. Det er en ære å få tildelt denne prisen, avslutter Øien.

Rekordhøyt engasjement

De knallsterke finalistene fra Finnmark, Nordland, Trøndelag og Oslo har gitt et rekordhøyt engasjement fra folket. Heidi Bjerkan, Jimmy Øien, Halvar Ellingsen og Johhny Trasti og Trine Lyrek er fremragende ambassadører som viser at det er mulig å kombinere god ressursutnyttelse og fantastiske matopplevelser til det beste for både forbrukere og miljø.

Alle arbeider i Ingrids ånd: bruke sesongens råvarer, spise opp alle deler av råvaren, ikke automatisk kaste mat som har gått ut på dato og og oppleve felles spiseglede rundt et bord. Og selv om finalistene er fenomenale kokker – kan deres kunnskap overføres til alle oss hjemme på kjøkkenet slik at vi kan komme et skritt videre mot et mer bærekraftig matforbruk.

Juryen trekker fram årets vinners kulinariske ferdigheter og fokus på bekjempelse av matsvinn. Jimmy Øien sørger for å gi oss strålende smaker og opplevelser med utgangspunkt i en eksepsjonell utnyttelse av råvarer. Øien har utviklet et ambisiøst konsept hvor det trylles fram de lekreste retter av råvarer som ellers ville blitt kastet. I fjor ble han kåret til Årets unge kokk under Michelin-utdelingen i en alder av 29.

Om prisen

Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris består av diplom og pengepremie på 30.000 kroner. Prisen skal deles ut til en person som "har utmerket seg innen mat, sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske". Hvem som vinner avgjøres av en nettbasert avstemning og en fagjury, der folkets og fagjuryens stemmer teller likt.

Tidligere vinnere av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris er blant annet:

2021: Åge Eitungjerde, Asbjørn Børsheim og Olav Bleie
2020: Torill Renaa, resturantør og matformidler
2019: Maret Ravdna Buljo, reindriftseier og matformidler
2018: Gunnar Waagen, Tingvollost og tidligere styreleder i Norsk gardsost
2017: Inge Johnsen, kokk, Liantunet
2016: Mikael Forselius, administrerende direktør Røros Hotell, og Ingulf Galåen, Galåvolden Gård.

Fagjuryen består av:

Åshild Woldstad (leder)
Margrethe Hersleth
Jørn Lie
Nina Sundqvist
Nina Wærnes Hegdahl

Jimmy Øien vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris. Statssekretær i landbruks- og matdepartementet Wenche Westberg stod for tildelingen. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.
Jimmy Øien mottar Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris til stor applaus fra de øvrige finalistene. Foto: Stiftelsen Norsk Mat