Jens K. Styve fikk Sproing-prisen for tegneserien Dunce!

– Å vinne denne prisen er en sterk motivasjon for å jobbe videre med tegneserien min, og gjøre den enda bedre, sier prisvinneren Jens K. Styve.
Stolt vinner av Sproing-prisen for 2019 - Jens K. Styve.

– Stripeserien Dunce veksler mellom triviell hverdag og eksistensielle kriser. Alt er tegnet morsomt og sårt, på en slik måte som trekker leseren inn i serien. Det er så utrolig fortjent at Styve nå vinner denne prisen, sier redaktør Tonje Tornes i Egmont.

Jens K. Styve er nå bokaktuell med sin andre Dunce-samlebok i hardcover:Apocalypse Snart! I denne boken blir hunden Brego forelsket. JensK mister en viktig kunde og bestemmer seg for å emigrere ut i villmarka. Men kommer hjem tidsnok til å se hele verden lukke ned på grunn av en global pandemi.

Denne boken, sammen med boken Dunce - Lut og Kaldt vatn - er allerde kjøpt av det Franske forlaget 404 Comics, og Dunce-bokrettighetene er også solgt til Italia!

Styve har bodd 20 år i Tromsø, men kommer opprinnelig fra Hjelmås.

Den eldste tegneserieprisen!
Det er Norsk tegneserieforum (NTF) som deler ut Sproing-prisen årlig - eller Norsk Tegneserieforums Honnør som den egentlig heter.

Prisen har tre formål kom det fram da Norsk tegneserieforums president, Jan P. Krogh i sin tale ble lest opp ved utdelingen av Sproing-prisen.

For det første å sette søkelyset på de beste tegneserieskaperne og ære dem. For det andre å sette søkelyset på de gode seriene og bidra til forlagenes markedsføring av disse. For det tredje å informere om Norsk Tegneserieforum.

I oversatt klasse vant Gamle gubber av Wilfrid Lupano og Paul Cauuet. Serien deres gis ut av Outland Forlag.

Stolt vinner av Sproing-prisen for 2019 - Jens K. Styve.
Jens K. Styve signerte i 250 forhåndsbestilte bøker denne helgen.
Dunce-boka: Apocalypse Snart! ble lansert denne helgen.