Norwegian Hydrogen

Japansk gigant investerer i Norwegian Hydrogen

Det japanske storkonsernet Mitsui investerer 70 millioner kroner i Norwegian Hydrogen. Gjennom den rettede emisjonen blir Mitsui nest største eier i selskapet med en eierandel på rundt 15%.
Geirangerfjorden. Foto: Per Eide

Norwegian Hydrogen skal utvikle, bygge og drive produksjonsanlegg og infrastruktur for grønt hydrogen.

-  Investeringen fra Mitsui er en viktig milepæl for Norwegian Hydrogen, og et viktig kvalitetsstempel om vi setter stor pris på. Vi får inn sterk internasjonal aktør på eiersiden samtidig som emisjonen gir rom for ytterligere utvikling av våre prosjekter, sier administrerende direktør Jens Berge i Norwegian Hydrogen.

Selskapet er inne i en fase med sterk vekst, med flere nye prosjekter og en planlagt dobling av ansatte i løpet av få måneder. For å finansiere vekstplanene fremover, har Norwegian Hydrogen engasjert ABG Sundal Collier som rådgiver i forbindelse med en større kapitalutvidelse som planlegges gjennomført i løpet av det neste året.

Sterk vekst

Norwegian Hydrogen ble etablert i 2020. Selskapet bygger sin første hydrogenfabrikk på Hellesylt, ved innseilingen til Geirangerfjorden. Hellesylt Hydrogen Hub skal produsere hydrogen fra siste kvartal av 2023, og skal blant annet forsyne skip som skal seile utslippsfritt inn i den berømte fjorden.

Selskapet utvikler en rekke hydrogenprosjekter i Norden og skal bygge ut et nettverk av fyllestasjoner i alle de nordiske landene. Norwegian Hydrogen har tidligere inngått en samarbeidsavtale med Mitsui og FirstElement Fuel, som driver verdens største nettverk for hydrogen-fyllestasjoner i California under merkenavnet True Zero.

Synergier

Mitsui er allerede aksjonær i Hexagon Composites ASA og Hexagon Purus ASA, hvor sistnevnte er en av de andre større aksjonærene i Norwegian Hydrogen. Mitsui har blitt kjent med Norwegian Hydrogen gjennom sitt eierskap i Hexagon gruppen. Over tid har det utviklet seg tette bånd direkte mellom Norwegian Hydrogen og Mitsui, noe som har ført til at de nå ønsket å investere direkte i selskapet på et tidlig tidspunkt.

-  Vi er tilfredse med å kunne utvikle vårt eksisterende partnerskap med Norwegian Hydrogen ytterligere. Gjennom investeringen ønsker vi å finne flere synergier mellom Norwegian Hydrogen og Mitsuis eksisterende investeringsportefølje knyttet til hydrogen. Det vil både styrke selskapet og bidra til å etablere et stabilt hydrogenmarked i Europa, uttaler Takafumi Kasai, GM Functional Materials Division i Mitsui.

Omfattende planer

Deler av kapitalen selskapet får tilført vil bli brukt til utbyggingen av fabrikken på Hellesylt, mens det øvrige skal brukes til generell selskapsutvikling og investeringer i andre konkrete hydrogenprosjekter.

-  Vi har store og langsiktige ambisjoner i dette markedet og vi ser også aktivt på mulige tidlig-fase oppkjøpskandidater som passer inn i vekststrategien vår, sier Jens Berge.

Norwegian Hydrogen har etablert flere spennende strategiske samarbeidsavtaler med veletablerte industrielle aktører i både inn- og utland, og jobber allerede med konkrete hydrogenprosjekter gjennom sine datterselskap i Sverige og Danmark.

Geirangerfjorden. Foto: Per Eide
Jens Berge. Foto: Kristin Støylen

Om Norwegian Hydrogen

Norwegian Hydrogen
Korsegata 4B
6002 Ålesund

Kort om Norwegian Hydrogen

• Skal produsere og utvikle distribusjon av grønt hydrogen.
  • Etablert i 2020. Kontorer i Ålesund og Oslo.
  • Datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark.
  • Store, industrielle eiere som Flakk Gruppen, Mitsui, Hexagon Purus, Hofseth International og Tafjord Kraftproduksjon.
  • Hellesylt Hydrogen Hub er første fabrikk under bygging og skal produsere hydrogen fra siste kvartal 2023.
  • Jobber med flere konkrete hydrogenprosjekter i hele Norge, blant annet utbygging av et nettverk for fyllestasjoner i de nordiske landene, i samarbeid med Mitsui og FirstElement Fuel.

Kort om Mitsui & Co., Ltd.

• Mitsui & Co., Ltd. er et industri- og investeringsselskap med en variert
    portefølje i 63 land på alle verdens kontinenter.
  • Med utgangspunkt i tradisjonelle industrivirksomheter har Mitsui utnyttet
    verdensomfattende megatrender til å utvide og diversifisere virksomheten
    ytterligere. Blant nye områder er innovative energiløsninger, bærekraft,
    digitalisering, ernæring, helse og velvære.
  • Med hovedkontor i Japan har konsernet i dag cirka 5 500 ansatte og en
    omsetning i regnskapsåret 2021 på 86 milliarder amerikanske dollar.