Jan Bøhler er ute med julesingel!

Jan Bøhler følger opp det ferske debutalbumet Enkel type med en aldri så liten julegave. Singelen «Joda jula!», med splitter ny musikkvideo, er ute i dag Grappa Musikkforlag.

Hør den her, og se musikkvideoen her!

Jan sier:

Vi er veldig mange i Norge som setter stor pris på jula, uten å forbinde så mye religiøst med den. Den er en tid da vi gjør det koselig for hverandre, tenner julelys ute og inne, og skaper lys og varme i en ellers mørk og kald vintertid. Vi legger mye sjel og energi i presanger, baking av sju sorter, matlaging, julepynt, julebord og julestri. Det er i det hele tatt vanskelig å tenke seg den lange vinteren her i landet uten det store avbrekket og lyspunktet som jula er for familier og samfunn.

Så jeg tror på den gleden vi skaper sammen i jula og på alle de gode minnene vi har om barndommens jul. Det er noe veldig verdifullt i å ha en tid på året da vi fullt og helt kan konsentrere oss om å gjøre det hyggelig for hverandre. Jeg selv – og jeg tror mange andre – husker juletida som da vi kom aller nærmest mammaene og pappaene våre og mange andre i familien. I mitt nærmiljø ser jeg også hvordan mange familier med bakgrunn fra andre land og religioner feirer jula mer og mer, fordi de forbinder det med å skape glede for barna og hverandre.

Noen vil si at jula dermed har mistet sitt religiøse innhold og opphav, at den er blitt altfor kommersiell, at de som er ensomme kan føle seg ekstra ensomme i jula, osv. Det har jeg stor respekt for, men jeg mener likevel at den gleden og varmen som juletida gir veldig mange familier og særlig barna, har en enorm egenverdi i seg selv. Jeg synes ikke vi skal problematisere dette for mye, men bare kunne gi oss hen til julekos og juleminner, slik det lyder i første vers i «Joda jula!»:

Jeg er så full, av tro og tvil
Men èn ting kan jeg tro på
Jeg tror på jul og julefred, den snur oss alle så opp ned
Jeg tror på jul og julenatt, de beste minner vi har hatt