Corporate Communications ASCorporate Communications AS

Interoptik og Brilleland åpner butikker og gjenopptar optikertjenester

20. april 2020 – Etter at helsemyndighetene fra 16. mars påla optikere å stenge for å forhindre spredning av koronasmitte, gjenåpner optikerkjedene Interoptik og Brilleland butikker på mandag 20. april og gjenopptar øyehelse- og synsundersøkelser fra tirsdag 21. april.

– De dramatiske tiltakene mot smittespredning har vist seg å fungere her i Norge. Vi er glade for at vi kan bevege oss i retning en normalsituasjon gjennom å igjen tilby øyehelsetjenester til våre pasienter, med gode smitteverntiltak i hver butikk, sier Frithjof Leegaard, administrerende direktør i Synoptik Norge AS som driver optikerkjedene Brilleland og Interoptik.

Folkehelseinstituttet har utarbeidet smittevernsretningslinjer for optikerbransjen, med detaljerte tiltak både for ansatte butikkmedarbeidere, kunder, butikkarealet og for øyeundersøkelser av pasienter. Ved å følge disse retningslinjer kan pasienter, optikere, brillekunder og ansatte være trygge på at helsen deres ivaretas på en best mulig måte.

– Vi må alle fortsatt bidra i den nasjonale dugnaden for å forhindre ytterligere smittespredning. Vi tar vår del av dette ansvaret, sier Frithjof Leegaard.

Brilleland og Interoptik gjenopptar øyehelse- og synsundersøkelser fra og med tirsdag 21. april.

Gjenåpner 63 butikker

Mandag 20. april gjenåpner Interoptik-kjeden 13 og Brilleland 47 butikker som har vært stengt den siste måneden.

Totalt har Interoptik 73 butikker i Norge, mens Brilleland har 78 butikker. Altså er det butikker som har holdt åpent den siste måneden, men da uten å kunne tilby øye- og synsundersøkelser, kun akutt synshjelp.

– Vi kunne redusert våre økonomiske tap ved å stenge alle butikkene og permittere ansatte i perioden. Men som helseaktør har vi et ansvar for å bistå personer som har sterkt behov for synshjelpemidler. Vi har derfor holdt butikker åpne for varesalg og avhenting av briller og linser, i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Vi ser imidlertid frem til å åpne alle butikker og tilby øyehelsetjenester fremover, sier Frithjof Leegaard.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Frithjof Leegaard, administrerende direktør Synoptik Norge AS, tel: +47 915 94 145, e-post: fle@synoptik.no

Om Corporate Communications AS

Corporate Communications AS
Kavringen brygge 2

+47 23 89 89 30http://www.corporatecommunications.no/

Følg pressemeldinger fra Corporate Communications AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Corporate Communications AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Corporate Communications AS

REKOM-årsregnskap: Sterkt 2019 gir grobunn for optimisme på tross av korona-nedstengning3.7.2020 10:23:16 CEST | Pressemelding

REKOM økte både omsetning og tilstedeværelse i sine nøkkelmarkeder i 2019, og endte med en omsetning på nesten NOK 900 millioner og et driftsoverskudd på NOK 144 millioner (EBITDA). Samtidig reinvesterte REKOM i 2019 et tresifret millionbeløp i oppkjøp og utvikling av den eksisterende bedriften. Nordens største nattelivskonsern har tro på fremtiden til tross for korona-nedstengning, og eierne har tilført NOK 140 millioner som sikrer at REKOM står klar til å ekspandere når hverdagen vender tilbake.