Innovasjon Norges årsrapport: Fortsatt fullt trykk i næringslivet

Satsingen på nyskaping og internasjonal vekst i næringslivet pågår for fullt. Det viser årsrapporten Innovasjon Norge legger fram i dag. I alt bidro Innovasjon Norge med 7,2 milliarder kroner i tiltak som skal bidra til økt verdiskaping i Norge i 2018. Det er samme nivå som i rekordåret 2017.

Hans Martin Vikdal, konstituert administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Agnete Brun.

- Vi ser at næringslivet holder høyt tempo i omstilling og satsing i nye, internasjonale markeder, sier administrerende direktør Hans Martin Vikdal. - Etterspørselen etter finansiering, verdifulle nettverk og gode råd fra oss fortsetter å ligge på et svært høyt nivå. Og resultatene våre viser at det fungerer.

Støtten fra Innovasjon Norge skal blant annet bidra til at også banker og private investorer går inn i virksomheter under etablering og vekst. Det gjør de. For hver krone fra den offentlige fødselshjelperen kommer to kroner i egenfinansiering eller finansiering fra andre finansieringskilder, slik at summen av investeringer som et resultat av Innovasjon Norges bidrag er 21,4 milliarder kroner. 49 prosent av prosjektene har en tydelig grønn profil.

Skaper mer vekst

Innovasjon Norges kunder vokser mer enn bedrifter som ikke er kunder, det indikerer undersøkelser fra Samfunnsøkonomisk analyse. Salgsinntektene øker med 9,4 prosentpoeng mer enn hos bedrifter som ikke er kunde hos Innovasjon Norge. Tilsvarende tall for verdiskaping er 6,7 prosentpoeng og produktivitet 3,0 prosentpoeng.

- Dette betyr i klartekst at pengene samfunnet bruker på Innovasjon Norge skaper konkrete resultater. Bedriftene trenger det offentlige til å være med på å dele risikoen når de satser på prosjekter som i utgangspunktet er usikre, og det får de gjennom samarbeidet med oss, sier Vikdal.
Ni av ti kunder sier at Innovasjon Norges bidrag var utslagsgivende for deres innovasjonsprosjekter.

Gode råd gir resultater

Innovasjon Norge jobber med et stort antall enkeltbedrifter. 750 slike har mottatt rådgivning fra kontorene i utlandet, og 650 bedrifter har fått råd og økt kompetanse innen handelstekniske forhold. Flere enn 400 bedrifter har deltatt på messer og arrangementer verden over.

De bedriftene som har fått internasjonal markedsrådgivning har 6,2 prosentpoeng høyere omsetning og 3,3 prosentpoeng høyere vekst i verdiskaping enn sammenliknbare bedrifter som ikke har benyttet samme tilbud.

Rekordutbetalinger fra EU

Samarbeidet med EU-systemet gir også uttelling for norske virksomheter. Nesten 50 norske selskaper hentet til sammen 400 millioner kroner fra EUs programmer. Det er en økning på mer enn 40 prosent fra året før.

Flere enn 100 norske bedrifter har registrert seg i The Explorer, utstillingsvinduet for norske, grønne og bærekraftige løsninger. Tjenesten ble lansert under Innovasjonstalen i mai.

For mer informasjon:

Hele årsrapporten og detaljert rapportering finner du på innovasjonnorge.no

Styrker satsing på bioøkonomi med ny handlingsplan10.2.2020 12:08:14 CETPressemelding

En ny rapport viser at Norge ligger i toppsjiktet i Europa for produktivitet og verdiskaping innen bioøkonomi. Rapporten som er skrevet av Nordisk institutt for studier av innovasjon (NIFU), ser på sysselsetting og verdiskaping innen ulike biobaserte næringer i Norge. Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva samler nå krefter for en mer koordinert og styrket satsing på bioøkonomi, og legger i dag frem en ny handlingsplan på området.

Invitasjon til pressefrokost 7.januar: Innovasjon Norges reiselivsfrokost3.1.2020 10:51:52 CETPresseinvitasjon

2019 har vært et begivenhetsrikt år for norsk reiselivsnæring, med flere hyggelige oppturer i besøkstall og en rekke utfordrende diskusjoner knyttet til bærekraft, flyskam og klimagassutslipp. Det er ingen grunn til å tro at 2020 blir noe mindre innholdsrikt. Vi i Innovasjon Norge inviterer deg til vår årlige pressefrokost, hvor vi skal presentere hva som har skjedd i året som har gått, men også ta en titt på prognoser og utsikter for reiselivsåret 2020.