Innovasjon Norge vil ha skippertak for norsk eksport

EU har lansert vekststrategien Green Deal og USA har Build Back Better. Verden etterspør grønne og digitale løsninger. Er Norge klar til å ta opp den globale konkurransen om investeringer og kontrakter? Innovasjon Norge har i dag presentert fire råd for å sikre dette.
Håkon Haugli holder årets Innovasjonstale. Foto: Tom Hansen

Den ambisiøse klimapolitikken i store deler av verden byr på store muligheter, men også store utfordringer for Norge. Behovet for nye, grønne jobber, bedrifter og eksportinntekter kommer kanskje raskere enn mange har forventet.

- Norge har gode forutsetninger for å lede an i det globale grønne skiftet, men det krever god kunnskap om behovene og utviklingen. I tillegg er det viktig å legge til rette for innovasjon og vekst innenfor de områdene som vi ser blir avgjørende i et globalt marked, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Han understreker at vi må ta grep nå for å omsette gode forutsetninger til verdiskaping, eksportinntekter og arbeidsplasser.

- Det skjer veldig mye akkurat nå verden over, og vi må agere raskt. Derfor inviterer vi nå hele det norske næringslivet og offentlige aktører til et skippertak for å sikre at Norge når opp i den globale konkurransen om investeringer og kontrakter, sier Haugli.

Alle må bidra i et samordnet krafttak
Opprinnelig er et skippertak et så tungt tak, at alle, selv skipperen må være med.
- Nettopp et skippertak er nødvendig for at Norge og norske bedrifter skal holde tritt med den globale utviklingen. Vi må tenke langsiktig på større utfordringer, og vi må gjøre det nå. Vi har behov for innsats på tvers av sektorer, kraftfull, fokusert, og der alle er med – små og store bedrifter, investorer, universiteter, klynger og organisasjoner. Og alle skipperne, sa Haugli i årets Innovasjonstale.

Innovasjon Norge overleverte fire innovasjonspolitiske råd til Nærings - og fiskeridepartementet under Innovasjonstalen.

Innovasjon Norges råd:

1. Etablere en norsk investeringsplattform for å sikre utvikling av stor, grønn industri.
I Europa har flere land etablert investeringsplattformer for å mobilisere og kople privat og offentlig, nasjonal og internasjonal risikokapital. Målet med en norsk investeringsplattform må være å utløse privat kapital og investeringer for å få prosjekter til å vokse, fra pilot til industriell skala.

Hvem må følge opp: Regjeringen bør legge ansvaret til aktører som Nysnø, Investinor og Innovasjon Norge.

2. Styrke apparatet som finner de virkelig store eksportmulighetene.
Norske bedrifter må utvikle løsninger som dekker kundenes behov. Dessuten må vi se virkemidlene for eksport og næringsutvikling i sammenheng. På områder der mulighetene i verden er store, bør vi gjøre større investeringer i næringsutvikling hjemme.
Eksempler: hydrogen i Tyskland og havvind i Frankrike og Nord-Amerika.

Hvem må følge opp: Eksportstrategirådet, Innovasjon Norge, Team Norway og næringsklyngene.

3. Investere mer i digital kompetanse.
Signalene fra næringslivet er entydige: Det er akutt behov for mer digital spisskompetanse, på mange områder. Det ligger mye læring mellom bedrifter og i klynger. Dette vet vi virker. I tillegg trengs det økt kapasitetsbygging og digital anvendelse. Nå kommer det nye, ambisiøse EU-programmet DIGITAL, som vil forsterke dette.

Hvem må følge opp: Universitetene og høyskolene, bedriftene, virksomheter i offentlig sektor, myndighetene og Innovasjon Norge.

4. Innføre «missions», også kalt samfunnsoppdrag, i Norge.
Det betyr å sette opp modige og målbare innovasjonsoppdrag, som løser noen av samfunnets store utfordringer. Eksempler er utslippsfrie byggeplasser, eller at alle skal kunne bo hjemme så lenge de ønsker.
Norge har allerede erfaring med å jobbe slik. Vår suksess med el-ferger og mobiliseringen for å møte akutte, koronarelaterte behov i 2020 er eksempler på dette.

Hvem må følge opp: Kommuner, fylker, statlige virksomheter og myndighetene.

Les mer om Innovasjonstalen 2021, inkludert tale og rapport

Fakta om Innovasjonstalen

• Innovasjonstalen er Innovasjon Norges største årlige arrangement, hvor vi presenterer det vi mener er viktig for å få til verdiskaping i Norge. Vi overrekker våre innovasjonspolitiske råd til næringsministeren.
  • Dette er det niende året på rad at Innovasjonstalen avholdes.
  • Tema for årets Innovasjonstale er en SWOT-analyse av norsk næringsliv. Hva er styrkene, svakhetene, mulighetene og truslene for Norge i global konkurranse?
  • Deltakere inkluderte statsminister Erna Solberg, professor Torger Reve, Financial Times kommentator Martin Sandbu, leder for REV Ocean, Nina Jensen, og bedriftene Tibber og Arbaflame.

Håkon Haugli holder årets Innovasjonstale. Foto: Tom Hansen
Håkon Haugli. Foto: Tom Hansen
Nina Jensen fra REV Ocean i samtale med programleder Desta Marie Beeder . Foto: Tom Hansen
Lauren Pedersen i Airthings og professor Torger Reve. Foto: Tom Hansen
Fire innovasjonspolitiske råd overrekkes Statssekretær Lucie Katrine Sunde-Eidem i Nærings - og fiskeridepartementet. Foto: Tom Hansen

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.