Innlandet har fått ny motorvei

Delstrekningen på E6 mellom Kolomoen – Kåterud åpnet i dag. - Nå er Nye veier for alvor i gang med å bygge sammen Innlandet, sa samferdselsministeren da han åpnet veien.
Prosjektdirektør for Nye Veier Innlandet, Øyvind Moshagen, i prat med Samferdselsminister Jon Georg Dale

Samferdselsminister Jon Georg Dale sa dette er det første av mange viktige skritt for samferdsel i regionen.

Nye Veier bygger ny E6 fra Kolomoen til Moelv i Hedmark. Veistrekningen er 43 km og skal bygges som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Kolomoen – Kåterud (12 km) er den sørlige delen av denne strekningen.

Kolomoen - Kåterud er en parsell på delstrekningen E6 Kolomoen - Arnkvern. Utbyggingen utføres av Hæhre Entreprenør AS. Delstrekningen Kolomoen – Kåterud (12 km) åpnet i dasg, 8. oktober. Kåterud – Arnkvern (7 km) åpner sommeren 2020. Strekningen går gjennom kommunene Stange og Hamar i Hedmark fylke.

Åpnet

Åpningen av delstrekningen ble gjort ved en enkel markering for inviterte gjester. Den store folkefesten blir sommeren 2020 når  de neste 22 kilometerne til Brumunddal.

-  Vi skal åpne mye ny motyorvei på Innlandet, vi kan ikke ha store fester hver gang. Til neste somnmer skal vi imidlertid invitere til folkrefest, forklarer prosjektdirektør for Nye Veier Innlandet, Øyvind Moshagen.

- Dette er arbeid på død og liv. E6 har alltid vært svært ulykkesutsatt. Nå bindes Innlandet sammen på en trygg måte. Veien gjør avstander mellom folk kortere. Det blir spennende å følge arbeidet videre oppover Gudbrandsdalen. Til alle fagfolkene her: Gratulerer, dette er imponerende arbeid, sa påtroppende fylkesordfører i det nye storfylket Innlandet, Even Aleksander Hagen.

Både Moshagen og Nye Veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland, vektla det gode samarbeidet med lokale myndigheter i artbeidet med å¨realisere den nye motorveistrekningen.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video fra åpningenVideokanal

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland
Samferdselsminister Jon Georg Dale ved  skilt for 110 km/t.
Samferdselsminister Jon Georg Dale ved skilt for 110 km/t.