Ingeniørene i Sør-Trøndelag fyller 100 år

11. oktober 1919 ble Teknikerforeningen i Trondhjem stiftet og byens teknikere ble endelig forent. - Dette var starten på teknologibyen Trondheim, sier Anne Jorunn Vikdal, avdelingsleder i NITO Sør-Trøndelag.

Forening som samlet folket

I kjølvannet av 1. verdenskrig var det varemangel, stor arbeidsledighet og politisk uro i landet. For de som var i starten av sin yrkeskarriere virket nok dette negativt, og mange så derfor betydningen av å danne en forening og være en del av en samlet flokk.

- Johan A. Kleven, Gunvald Storvik og Ole N. Lund tok derfor initiativet til å danne Teknikerforeningen Trondhjem i 1919. 17 år senere ble foreningen Norges Ingeniør- og Tekniker Organisasjon – NITO stiftet.

Teknologiens hovedstad

Trondheimsregionen er et kraftsentrum for teknologi og forskning. I 2018 var det over 750 teknologibedrifter med over 12 000 ansatte i Trondheimsregionen, og det har kommet flere siden.

- Det har oppstått kunnskap som temmet vassdragene, bygde oljeformuen og skapte det moderne Norge. I 1920 ble NTH – Norges Tekniske Høiskole Gløshaugen stiftet. I dag er skolen kjent som NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Nylig slo NTNU og høyskolene i Sør-Trøndelag, Gjøvik og Ålesund seg sammen, sier Vikdal.

- Dette gir nye muligheter. 46 000 studenter og ansatte fra mer enn 90 land skal jobbe sammen for løsninger på framtidens utfordringer, legger Vikdal til.

- Viktige for å nå bærekraftsmålene

Ifølge Vikdal spiller ingeniører og teknologer en viktig rolle for å nå FNs bærekraftsmål.

- For å nå bærekraftsmålene må vi tenke nytt om hvordan vi skaper verdier i samfunnet. Den norske modellen, der samarbeidet mellom fagorganisasjoner, arbeidsgivere og myndighetene er grunnpilaren, står sentralt.

- Trondheim er en av 25 byer i verden som er en del av FNs bærekraftsbyer. NITO håper på å bli inkludert i det arbeidet Trondheim skal gjøre som bærekraftsby.

NITO Sør-Trøndelag markerer 100-årsdagen 12. oktober 2019 med en jubileumskonferanse.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad: 90.000 medlemmer.

Moms digitale medier: - Regjeringen burde hatt en helhetlig løsning nå3.7.2019 18:26:40 CESTPressemelding

- Regjeringen ser i denne omgang ikke ut til å gjennomføre sitt forslag om momsfritak på digitale medier som Stortinget har bedt om. Vi ser at regjeringen forsøker å lage et regelverk som skal tilpasses den digitale utviklingen, men vi skjønner ikke hvorfor det ikke gjennomføres fullt ut slik at også den digitale dybdepressen som publiserer hver dag kommer med, sier Trond Markussen, styreleder i Teknisk Ukeblad (TU) og president i NITO.