Ingeniørene i Sør-Trøndelag fyller 100 år

11. oktober 1919 ble Teknikerforeningen i Trondhjem stiftet og byens teknikere ble endelig forent. - Dette var starten på teknologibyen Trondheim, sier Anne Jorunn Vikdal, avdelingsleder i NITO Sør-Trøndelag.

Forening som samlet folket

I kjølvannet av 1. verdenskrig var det varemangel, stor arbeidsledighet og politisk uro i landet. For de som var i starten av sin yrkeskarriere virket nok dette negativt, og mange så derfor betydningen av å danne en forening og være en del av en samlet flokk.

- Johan A. Kleven, Gunvald Storvik og Ole N. Lund tok derfor initiativet til å danne Teknikerforeningen Trondhjem i 1919. 17 år senere ble foreningen Norges Ingeniør- og Tekniker Organisasjon – NITO stiftet.

Teknologiens hovedstad

Trondheimsregionen er et kraftsentrum for teknologi og forskning. I 2018 var det over 750 teknologibedrifter med over 12 000 ansatte i Trondheimsregionen, og det har kommet flere siden.

- Det har oppstått kunnskap som temmet vassdragene, bygde oljeformuen og skapte det moderne Norge. I 1920 ble NTH – Norges Tekniske Høiskole Gløshaugen stiftet. I dag er skolen kjent som NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Nylig slo NTNU og høyskolene i Sør-Trøndelag, Gjøvik og Ålesund seg sammen, sier Vikdal.

- Dette gir nye muligheter. 46 000 studenter og ansatte fra mer enn 90 land skal jobbe sammen for løsninger på framtidens utfordringer, legger Vikdal til.

- Viktige for å nå bærekraftsmålene

Ifølge Vikdal spiller ingeniører og teknologer en viktig rolle for å nå FNs bærekraftsmål.

- For å nå bærekraftsmålene må vi tenke nytt om hvordan vi skaper verdier i samfunnet. Den norske modellen, der samarbeidet mellom fagorganisasjoner, arbeidsgivere og myndighetene er grunnpilaren, står sentralt.

- Trondheim er en av 25 byer i verden som er en del av FNs bærekraftsbyer. NITO håper på å bli inkludert i det arbeidet Trondheim skal gjøre som bærekraftsby.

NITO Sør-Trøndelag markerer 100-årsdagen 12. oktober 2019 med en jubileumskonferanse.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad: 90.000 medlemmer.