Ingen ny kulturstreik: Enighet med LO Stat/Fagforbundet om pensjon for teatrene og operaene

- Med hjelp fra riksmeklerens kontor, har vi kommet til enighet med LO Stat om pensjon også for Fagforbundets medlemmer i teatre og operaene. Spekter og våre berørte kulturmedlemmer er fornøyd med at pensjonsspørsmålet nå er endelig avklart, og at vi unngår en ny kulturstreik, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Det ble i frivillig mekling forrige uke også oppnådd enighet med LO Stat og Creo og NTL.

Fridtjof Nansens vei 19

Enighet med LO-forbundene Creo og NTL om pensjon for teatre, orkestre og operaene5.5.2022 06:10:29 CEST | Pressemelding

- Spekter og våre medlemmer er fornøyd med at vi med bistand fra riksmeklerens kontor har funnet kompromisser og kommet til enighet med Creo og NTL om pensjon i teatre, orkestre og operaene. Vi håper det også vil være mulig å komme til enighet med Fagforbundet i mekling neste uke, slik at vi unngår en ny kulturstreik, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

– Spekter håper på ytterligere fjerning av koronatiltak13.1.2022 19:25:38 CET | Pressemelding

- Det er positivt at Regjeringen nå letter litt på koronatiltakene, slik Spekter har vært tydelig på at det bør være grunnlag for nå. Tiltakene som har vært innført har gitt store konsekvenser for samfunnet, arbeidsplasser og verdiskapningen, og derfor er det viktig at de avvikles så snart det er forsvarlig av hensyn til helsetjenesten. Kan vaksinepass bidra til dette, bør det innføres så snart det er praktisk mulig, sier administrerende direktør i Spekter, Anne-Kari Bratten.

Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon20.10.2021 23:02:25 CEST | Pressemelding

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.