Inge Bremnes tolker Terje Nohr

Fredag 18. november gir Inge Bremnes ut sin aller første coverlåt «Kor e du», skrevet av familievennen Terje Nohr. Denne versjonen betyr mye både for Inge og hans publikum.
"Kor e du" artwork

«Kor e du» er første gang Inge Bremnes gir ut en coverlåt, og det har vært en lang og snirklete prosess.

«Når man har vokst opp i en musikkfamilie i Nord-Norge så har man et forhold til Terje Nohr. Det er nesten ikke en overdrivelse å si at hans eminente gitarspill er å høre på de fleste nord-norske utgivelser siden nittitallet. Han er kanskje ikke like kjent for sin låtskriving, noe jeg personlig synes er skammelig ufortjent og undervurdert» forteller Inge.
«Jeg har hatt gleden av å kjenne Terje siden jeg var en liten gutt, og han er utvilsomt også en av verdens flotteste folk. Da jeg var på min første Nord-Norge-turné der vi satt igjen med 719,- hver på konto etter seks gjennomførte jobber var det hos Terje jeg fikk lov til å sove på sofaen etter vi hadde spilt i Bodø».

Så med kjærlighet til mannen og musikken var det nettopp «Kor e du» Inge valgte å spille inn da han i 2015 ble forespurt om å lage musikk til en dokumentarfilm. Låten ble ikke med i prosjektet, men noen år senere sang han den på Beat for Beat. Den fremføringen gjorde så inntrykk han jevnlig får forespørsler om å spille den, og, ikke minst, gi den ut. Tanken har ulmet og brent i syv år før Inge følte han kunne yte låten den respekten den fortjener, så nå har han ryddet plass til «Kor e du» på sitt fjerde album «Aldri lært å danse» som kommer i februar.

På spørsmål om hvorfor akkurat denne låten, og akkurat nå, svarer Inge at timingen handler om hvor godt den passer inn i det helhetlige i albumprosjektet. Og at han, i likhet med andre, heller ikke helt har klart å glemme den. Den har noe ved seg som gir gjenklang. «Som Terje sier selv, - Kor e du handle om å savne kjæresten sin, og meir enn det har æ ikke tenkt te å si.»

En kjærkommen versjon som betyr mye for både Inge Bremnes og hans publikum. «Kor e du» er ute fredag 18. november. Mer er det ikke å si.

"Kor e du" artwork

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.