Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

Influencermarkedsføring i strid med retningslinjer

Del
Fagutvalget for influencermarkedsføring har avsagt to fellende vedtak knyttet til influencermarkedsføring av proteintilskudd og energidrikk

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.

Grunnlaget for ordningen er retningslinjer og veiledning som er etablert av representanter for annonsører, influencere og nettverk i samråd med Forbrukertilsynet, Medietilsynet og Barne- og Familiedepartementet.

Influenceren Sofie Karlstad og annonsøren Protein.no har laget influencermarkedsføring som er i strid med Fagutvalgets retningslinjer. Vedtaket baserer seg på en helhetsvurdering av produkt, influencerens profil på sosiale medier, aldersfordeling på følgere og selve innholdet i markedsføringen.

Influenceren Sofie Nilsen, annonsøren Celsius og nettverket Adsales har også fått influencermarkedsføring vurdert til å være i konflikt med Fims retningslinjer. I det siste vedtaket er det lagt særlig vekt på det store antallet yngre følgere som influenceren har og at Sofie Nilsens profil i sosiale medier har et fokus på utseende og kropp.

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
℅ ANFO, Torggata 15
0181 Oslo

93433008http://www.fim.as

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:

  1. gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
  2. ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.

For mer informasjon se www.fim.as

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye