Influencer i kroppsbygging og leverandører dømt for influencermarkedsføring
Et samarbeid om influencermarkedsføring mellom Maritin Heede, Gymgrossisten og Nocco er i strid med Fims retningslinjer
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Fim har behandlet en klage hvor influenceren Martin Heede markedsfører kosttilskuddene Highly Branched Cyclic Dextrin fra Gymgrossisten og Nocco. Martin Heede er en profesjonell aktør innen kroppsbygging og trening.
Bildene i de konkrete kampanjene som er innklaget er «påkledt», i den forstand at Heede er avbildet i et treningsstudio med T-shirt påført logo. I én av videoene drikker Heede Nocco og iført slåbrok snakker han om hvor mye han gleder seg til å komme seg til treningsstudio igjen. Utvalget reagerer ikke på billedbruken i annonsene isolert.
Utvalget er imidlertid av den oppfatning at når en instagramprofil er såpass generelt kroppsfiksert som Heedes instagramprofil er, så har Heede et mindre spillerom for samarbeid med leverandører av kosttilskudd enn han ville hatt om den generelle profilen ikke var like egnet til å skape kroppspress. Fims vurdering er at en profesjonell profil som kombinerer kroppsbygging med svært gode resultater i konkurranseidretten sin har et særlig stort ansvar for å bidra til at barn og unge ikke utsettes for utseende- og kroppspress. Fim vurderer at den generelle billedbruken på instagramprofilen, fokus på muskelbygging, andel av norske følgere under 24 år, samt et profesjonelt samarbeid med leverandør av kaloritelling og slanking gjør at Heedes instagramprofil bidrar til å fremme kroppspress. Klageren har derfor fått medhold i sin klage.
Bilder
Dokumenter
Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

℅ ANFO, Arbinsgate 2
0253 Oslo
932 594 61http://www.fim.as
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:
- gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
- ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.
For mer informasjon se www.fim.as
Følg saker fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim – to nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Et fellende vedtak og et vedtak som er funnet i orden
Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep19.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid
Influencere og annonsør frikjent i Fim27.10.2020 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring for vegamin D og betakaroten er akseptabel
Protein.no og influenceren Lise Sandberg felt i Fim20.10.2020 14:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Norisma og influencer Sofie Karlstad felt i Fim16.10.2020 14:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Lab Pharma og flere influencere felt i Fim15.10.2020 11:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom