Ikonet Volkswagen Golf fyller 45 år

-
Det har blitt bestilt en ny Golf hvert 41. sekund siden 1974
-
35 millioner biler er solgt – Golf er Volkswagens bestselger
-
Produksjonen startet i Wolfsburg 29. mars 1974
I Wolfsburg, den 29. mars 1974, startet den offisielle produksjonen av det som skulle bli en bestselger. Den gang kunne ingen hos Volkswagen ane at etterfølgeren til den legendariske Bobla skulle selges i mer enn 35 millioner eksemplarer. Rent matematisk har det blitt bestilt en ny Golf ett eller annet sted i verden hvert 41. sekund, hver dag, uten avbrudd, i 45 år. Det gir et snitt på rundt 780 000 biler hvert år.
– Golf er selve hjertet i merket vårt. Den representerer fremskritt og teknologi som ingen annen bil. Golf var for eksempel den første bilen som gjorde sikkerhetsteknologi tilgjengelig for millioner av mennesker. På denne måten har den preget hele generasjoner, sier Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer hos Volkswagen.
Brandstätter understreker videre: – I syv generasjoner har Golf bidratt til utviklingen av Volkswagen som merke og gruppe, til å bli en av de viktigste bilprodusentene i verden.
– I 1974 stod våre medarbeidere overfor utfordringen med å gjennomføre endringen fra Boble til Golf. Siden den gang har vi konsekvent videreutviklet vår hovedfabrikk, og her i Wolfsburg bygger vi i dag i tillegg til Golf også e-Golf 1), Golf GTE 2) og Golf Sportsvan, og ytterligere tre modeller, forteller Dr. Stefan Loth, fabrikksjef hos Volkswagen i Wolfsburg.
Golf er en av få klasseløse kompaktmodeller som selges over hele verden, og den vil også i fremtiden være en pilar for Volkswagen. Med de mest moderne fremdrifts-, assistent-, infotainment- og betjeningssystemene, vil den også fremover levere avgjørende impulser for morgendagens mobilitet.
- Volkswagen Golf ble selve målestokken for kompakte småbiler og sørget faktisk for at hele klassen straks ble omdøpt til «Golf-klassen», sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge. Golf er siden den gang blitt Volkswagens desidert viktigste modell, og det er fremdeles få biler som kan måle seg med posisjonen til Volkswagen Golf. Med stadige oppgraderinger i form av tekniske innovasjoner, plassutnyttelse, sikkerhetssystemer og strengere miljøkrav, har Golf greid å befeste posisjonen som målestokken i Golf-klassen. Golf er dessuten en bil som på en unik måte kan kalle seg klasseløs med hensyn på kundegruppe uansett alder, kjønn og sosial status, legger Edvardsen-Eibak til.
- Vi er stolte av at det hittil i Norge er solgt hele 265.800 Golf i Norge siden introduksjonen i 1974, sier Harald Edvardsen-Eibak.
- Dette gjør folkebilen Golf til den mest solgte modellen gjennom tidene. Den har vært Norges mest solgte modell i 18 av de 45 årene den har vært på markedet (mest solgt i 1992-1993-1994-1995-1996-1998-1999-2000-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016 og 2017). I dag utgjør salget av e-Golf nesten 90% av Golf-salget i Norge, tilføyer Edvardsen-Eibak.
Viktige datoer for debuten av Golf I:
29.03.1974: Første Golf ruller av båndet – starten av serieproduksjonen
08.07.1974: Golf står i salgslokalene hos Volkswagens forhandlere
05.08.1974: Utleveringen av nye Golf til kunder begynner
Golf I i 1974:
Karosseri: To- og firedørs combicoupé
Interiør: Femseter, 300 liter bagasjerom, nedfellbart baksete.
Motorer: 1,1 liter firesylindret bensinmotor, 37 kW (50 hk)
1,5 liter firesylindret bensinmotor, 51 kW (70 hk)
Drivlinje: Forhjulsdrift, firetrinns manuell girkasse, tretrinns automatgir som ekstrautstyr
Toppfart: 140 km/h (50 hk, manuelt gir); 160 km/h (70 hk, manuelt gir)
Modellutvalg: Golf og Golf L (begge 50 hk); Golf S og Golf LS (begge 70 hk)
- e-Golf, 100 kW (136 hk) – (NEDC) energiforbruk, kWh/100 km: kombinert 14,1 – 13,2; CO2-utslipp kombinert, g/km: 0; effektivitetsklasse A+
- Golf GTE, 150 kW (204 hk) – (NEDC) drivstofforbruk, l/100 km: kombinert 1,8 – 1,6; energiforbruk kWh/100 km: kombinert 12,0 – 11,4; CO2-utslipp kombinert, g/km: 40 – 36, effektivitetsklasse A+
Viktige datoer for debuten av Golf I:
29.03.1974: Første Golf ruller av båndet – starten av serieproduksjonen
08.07.1974: Golf står i salgslokalene hos Volkswagens forhandlere
05.08.1974: Utleveringen av nye Golf til kunder begynner
Golf I i 1974:
Karosseri: To- og firedørs combicoupé
Interiør: Femseter, 300 liter bagasjerom, nedfellbart baksete.
Motorer: 1,1 liter firesylindret bensinmotor, 37 kW (50 hk)
1,5 liter firesylindret bensinmotor, 51 kW (70 hk)
Drivlinje: Forhjulsdrift, firetrinns manuell girkasse, tretrinns automatgir som ekstrautstyr
Toppfart: 140 km/h (50 hk, manuelt gir); 160 km/h (70 hk, manuelt gir)
Modellutvalg: Golf og Golf L (begge 50 hk); Golf S og Golf LS (begge 70 hk)
- e-Golf, 100 kW (136 hk) – (NEDC) energiforbruk, kWh/100 km: kombinert 14,1 – 13,2; CO2-utslipp kombinert, g/km: 0; effektivitetsklasse A+
- Golf GTE, 150 kW (204 hk) – (NEDC) drivstofforbruk, l/100 km: kombinert 1,8 – 1,6; energiforbruk kWh/100 km: kombinert 12,0 – 11,4; CO2-utslipp kombinert, g/km: 40 – 36, effektivitetsklasse A+
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder



Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom